Den är här nu……

den ligger i mitt kök och snart ska jag sätta KNIVEN i den! Och hur många gånger jag kommer att upprepa detta i vår, det vet jag inte….men en sak är säkert….dom 2 – 3 första gångerna njuter jag som mest! Ja, första gången/säsong så flyger EGOISTEN i mig—-jag delar inte ens med mig! mf400x400Längre fram får den besök av andra, både i formen som vid ……svarta vinbär är toppen, röda likaså, knappt mogna krusbär!—ja en gottegris som jag använder denna *stomme* till allt i frukt och bärväg! Nu tänkte jag du skulle få testa med—-och vet du vad—–jag TYCKER VERKLIGEN DU SKA DET! Heder åt alla knäckiga smulpajer—-absolut—men GULDSTJÄRNOR TILL DENNA!rabarber

DAGENS  R A B A R B E R P A J!

500 g rabarber

½ dl socker + 1 msk potatismjöl…Skär rabarbern i småbitar, lägg dem i en ugnsform. Strö på sockret blandat med potatismjöl..

Smält 150 g smör
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen.
Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen.

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.Här är det inget smul, utan en rik, krämig, smör-gräddig smet som dränker rabarbern för att sedan transformeras till knäckig kaka.

Njut med vaniljvisp eller glass.———–Aaaaah, gott, kaloririkt….mums! Och till dig  som blir retad för lite runda former för pajmissbruk…gör bara så här40089

Loo...zoomarin

2 responses

  1. Ett konungarike för en PAJ. Receptet du beskriver påminner om min mormors gamla och den gick inte av för hackor, säkert inte din heller. Jag ska testa att tillreda den för att se om jag får samma eufori som du, vilket jag säkert får.

    Länge leve den knäckiga pajen, med glass så klart! 🙂

    Kram Apollon

Kommentarer inaktiverade.