Den 9 december……

ANNA-dagen, då lutfisken ska läggas i blöt—–och PEPPARKAKANS-dag….jo du, en kaka man  SKA hylla,  men kanske också testa på ett nytt sätt….som i det här smarrigt enkla receptet —-

http://mittkok.expressen.se/recept/pepparkaks-cheesecake/— som jag definitivt ska hinna testa till jul!! Och dessutom 9 december = JULMARKNADSPREMIÄR i Norge!  Jag tänkte jag skulle ta er och mig runt och titta lite, passera alla borden och zoooooma in nåt russin i kakan, nån godbit eller detalj vid varje bord…..jag tar några i taget, dag för dag??? Kan det vara nåt?

Först ut, till vänster när man kommer nerför Kyrkbacken är StigDesign Andretti,bord 1 blogg_001 en julmarknadsräv, med sedan starten! Utan honom så blir det ingen jul i vårt hus på Scandinavia….nja, jag menar utan hans välkomnande granrismatta på tröskeln! Alltså …du som inte hunnit med att göra din matta…skynda, fynda!bord 1 blogg_002Vid hans sida COMMENDORAN!–välkommen till vår marknad Jändi (iendi.laville)!! bord 1 blogg_003En kvinna som vet vikten av att vara rätt skodd i ur och skur…kom och se hennes härliga stövlar! bord 1 blogg_004Ja, du har så rätt…med varma fötter blir allt så mycket lättare och roligare! Att Jändan fattat julmarknadsandan ser vi ju direkt på de fina kulljusstakarna—nostalgitripp Jändan, tack!     Visst kände du väl doften när du kom nerför Kyrkbacken????….den av härlig fisksoppa från gränsen där Sörlandet i Norge möter Västlandet….det bara vattnas i munnen! Jo, förklaringen finns på nästa bord…..varje marknad med självaktning har ju en  MÄSTERKOCK! Vår heter Em Arabello, också hon en trogen slevförare på marknaden.bord 1 blogg_005 Hon bjuder dig en massa gott, egentligen behöver du inte mer för att få en kulinarisk jul! Till och med snöbollarna till jullyktan ute har hon kramat åt ossbord 1 blogg_006—–och—hon har tänkt på dig också—-på dig, du som hatar vinter och snö! Ja, se bakom snöbollslyktan—–en hel ask full av vackraste vitsippor! Jag skyndar vidare till nästa bord och säger väldigt artigt på min skolengelska: hugely welcome Roberto Viking ,bord 1 blogg_007 we are so happy to have you with us on the market! Oj en sån snickare han är denna amerikan!Och vilka snälla priser :)! Alltså….blir jag trött på marknaden så är det frestande att sätta sig här,bord 1 blogg_008 och vilken belysning sen!!

Det var några av mina russin idag…..kom du och hitta dina med! Fortsättning följer…….

loo  zoom lens m ram + text

