Då fick han fart på mig!!

”Hitta på nåt åt oss att göra” bad syskonbarnen efter att  ha ätit sig slöa på amerikanska pannkakor vid en familjebrunch  i helgen. Min pappa som är den påhittiga sa efter en stund…”jo, få se vem som kan hitta bäst användningsområde för  en hushållsrulle?” Öh??  Sikken torris, tänkte jag…men vet ni, en förvånansvärd  aktivitet utbröt och en massa skratt och fantastiska förslag kom fram. Ett som man lätt glömmer bort  är det Pytte Barolin inte kunde släppa….att odla på! Microgreens—-pyttegrönt! Så när jag kom hem så inventerade jag skafferiet på frön och till min besvikelse hade jag varken krasse eller gräsfrön men senapsfrö hade jag och gjorde ett försök med dom. Tre lager  hushållspapper på en bricka, blöts ordentligt, en matta med senapsfrön över och sedan bara täcks det av plastfolie tills rötterna borrar sig ner…..och fram med det i ett ljust fönster! Se till att det inte  torkar.— Så är det bara att vänta….och det går snabbt och är spännande, faktiskt roligare än TV! krasse3Dom flesta frön kan sås så här….rödbeta, sallad, rädisor, kryddgrönt. Och när du har spiriga skott så skördar du med sax eller rycker försiktigt upp dom….placerar ut dom på en macka….njuter!! Jag har provsmakat senapsfröna…några stycken bara..resten kan nog skördas i morgon….peppriga, urgoda faktiskt bättre än krasse! När jag ändå var igång så tog jag en kaffekopp, fyllde en bottenskvätt med vatten och satte ner en hel vitlök…nu spirar den redan….det är så gott på macka eller i salladen!5613_vitloek Klipp friskt för den växer till sig rejält! Nu ska det bli hård macka med äggasmör, en sträng kaviar och en massa vitlöksgrönt på! Tack Pytte för att du gick fart på mig.

Loan googlesign 1

