IBLAND SÅ DRABBAS JAG AV AKUT L U S T

acc0baed36157654…den kan komma som ett bombnedslag eller bara smyga sig på mig…den tär och den pockar och den gör mig rastlös och otålig och den vill bara stillas, på ett eller annat sätt. Oftast vet jag inte hur….ska det vara sött eller salt, surt eller beskt, lent, crispigt, segt eller sprött? Skafferiet kollas, kylen likaså och frysen och INGET är det rätta? Det rätta finns inte hemma?05_godis_3_jpg_145099d Det brukar sluta med glass med choklad eller kolasås, nån gång med äggtoddy med djupfrysta bär i men en ständigt återkommande lustsläckare är en hård macka antingen med ägg och ansjovis eller kaviar och högar av gräslök eller med äggasmör med ett L av kaviar på hårt bröd! Äggasmör ja, så gott till mycket men framför allt som jag äter det…på smörgås……kaviar på eller vällagrad ost över!! Idag ska du få 2 LUSTDÖDARE av mig, kanske nåt till kvällen?  Man kan säga att jag bjuder dig Mälaren—alltså en blandning av sött och salt! Håll tillgodo!

RÖKTA LAXRULLAR MED ÄGGSMÖR OCH PEPPARROT!laxrullar nr 2

6 skivor kallrökt lax
2-3 hårdkokta ägg
2 msk riven pepparrot
50 g mjukt smör
Lite  havssalt och nymald peppar—gott att servera på salladsblad med små tomater och tunt skivat syrligt äpple/ tunna citronskivor…rostat bröd till!

Äggen delar jag på på raken och tvären i en äggdelare, blandar sedan med riven pepparrot och smöret, fördelar på laxskivorna som rullas som en ros. Havssalt och nymalen peppar över i serveringsögonblicket!

CHOKLADFRASmini_10-12-24_chokladfras

125 g mjölkchokladskaka
50 g   smör
3 msk sirap
6 dl cornflakes

bryt ner chokladen i en klastrull med smör och sirap, smält på låg värme, tag av värmen och rör smeten ordentligt in i cornflakesen, fördela i ca 30 småkaksformar och sätt att stelna i kylskåpet.
SÄTT HÄNGLÅS PÅ DÖRREN; LÅS TILL KÖKET!

alt 2….ta maraboukakan med dajm i, uteslut sirapen och gör annars som ovan.

 alt 3…ta 4 Mars bars, 90 g smör, INGEN sirap och 50 g rice krispies istället för cornflakes.godi2 Mars bars

Du behöver inte ha formar, duger med plåt eller smör eller bakplåtspapper med.

Loan googlesign 1

 

