FETTISDAG,

Faschingsdienstag,  Shrove Tuesday, Mardi gras,,,,kärt barn har många namn… Idag är det  dags…på riktigt alltså. 

*Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. I södra Sverige har den traditionellt ätits på fastlagsmåndagen (bullamåndag).

I Sverige äts bullarna oftast med vispgrädde under bullens avskurna ovansida, och med mandelmassa i en urgröpning mitt i bullen. I Norge och Danmark har fastlagsbullarna sylt i stället för mandelmassa och ibland även vaniljkräm.[2]

Svenskfinland kallas semla för fastlagsbulle, i Norge och Danmark för fastelavnsbolle.*~~ (enl Wikipedia)~~  Hur vill du ha din? Som originalet med mandelmassa eller nymodig variant? Med varm mjölk eller utan? Ska man äta en riktig  *hetvägg* dvs semla med varm mjölk så ska den vara värmd i kastrull med mjölk spetsad med en gnutta salt709px-Hetvägg och serverad i djup tallrik och många vill ha den med extra kanel över!—-Jag föredrar små, gärna bakade av min mamma 🙂 och med överraskningsfyllning i! Jo, vi tjuvstartade i lördags och jag lyckades få i mig 4 st innan lunch!!  1 vanlig, 1 med vaniljkräm, 1 med lemon curd och en som Pytte Barolin stulit fyllningen till!! semlor-blabarJa, han länsade 5 st innan hans mormor fattade att tystnaden i vardagsrummet inte var vad den borde vara! Hur du nu än äter dom så ÄT idag, för en sak är säkert…idag är sista dagen innan påskfastan, 46 dagar kvar till påsk! Fast..se upp så du inte blir fettisdagsbullsfrossare..dödsfall HAR rapporteras…..*

På fettisdagen 12 februari 1771 avled den svenske kungen Adolf Fredrik (Gustav III:s far). Detta skall ha skett efter att han förätit sig på bland annat semlor. I bulletinen om kungens död står i varje fall följande att läsa: ”Hans Majestäts dödsfall har skett av indigestion av hetvägg, surkål,rofvorhummerkaviarböckling och champagnevin.

Kungen hade under en period i början av 1771 vistats på hälsohem. Vid återkomsten till Stockholm åt han en relativt normal kunglig måltid: böckling, rysk kaviar, hummer, ett fat med surkål, samt kokt kött med rovor. Eftersom det var fettisdag bjöds naturligtvis även på Adolf Fredriks favoritefterrätt – fettisdagsbullar. Som drycker till denna dessert föredrog kungen varm mjölk och en flaska champagne. Ett par timmar senare drabbades kungen av magkramp och yrsel, fick ett slaganfall, och avled.* ~~(enl wikipedia)

Så allt med måtta…som vanligt  :

Loan googlesign 1

4 responses

  1. Jag kan inte tänka mig nåt äckligare är uppblött bröd i varm mjölk. Iiiiiiiiii. Jag kan inte ens titta när andra äter det. För mig blir det en traditionell semla idag. Men de alternativa fyllningarna som du beskriver måste nog testas också!

Kommentarer inaktiverade.