Tiden bara rusar iväg nu mot jul…….

….från Lucia till julaftons morgon så är tiden ur led…den skenar, man hinner inte med helt enkelt! Lucia i RL firades som vanligt med barntåg i min trappuppgång, denna gång på sen eftermiddag då barnen har fullt upp om morgonen med firande i förskola och skola. Att det är uppskattat bland  *mina* äldre, det märks och även om Pytte tycker gamla luktar illa20120809183826lukta-illa…..(hjälp, sån tur han sa det uppe hos mig)…så tycker barnen med att dom gör nåt bra och man märker deras glädje i att kunna glädja andra…..sånt tycker jag är viktigt att dom får med sig…… Här i SL tog vi del av firandet dagen innan på Yadkin 🙂 och på *den riktiga dagen* så kunde inte Em och jag hålla oss utan ordnade vårt eget lilla Luciatåg (!)Snapshot_045…..och var då om inte där Lången häckar som bäst….på flygplatsen! Snapshot_047Flyg ja, han har blivit med flyg i veckan….eller en konstig helikopter dåflyg_002….oansvarigt säger Moster eftersom han nyss fått barn…..då ska man leva jordnära (på isen ska du läsa) och  vara en förbild för sin son!Snapshot_044 Men jag håller med om att det är rätt skoj att få en flygtur nu och då!! Och…..han är riktigt duktig också! Jodå….jag kan med tänka mig att testa, bara jag hittar ett kvinnligt plan, kanske ett blommigt?blommigt flygplan Finns det blommiga bilarblommig-bil-norge-1391530 så kan väl inte ett blommigt plan vara en omöjlighet? Jo, det lackar emot jul….och till vår glädje skulle det bli julbal den 15!! Äntligen, sa vi….och jag talade vitt och brett om det….som jag gör när jag blir glad över nåt och vill dela med mig!! Äntligen händer något annat än fina byggen i sten och betong, flygplatser och tåg…äntligen byts den ängsligt trista och kala perfektionismen i mänskligt umgänge!! Fick med mig  grannen Rozz att köpa nya julklänningar, berättade för Kay och Em och såg fram emot händelsen som fanns annonserad på anslagstavlan…..sen blev det bara tyst om det….så em samma dag frågade vi Slayer  om han visste var det skulle vara? Till vår besvikelse fick vi höra att det skulle visst inte bli av …..! Jag måste ärligt talat säga att jag blev besviken….igen. Jag kan förstå att man har fullt upp med ett stort rike, man bygger stort, flott, modernt….man har många boende…sånt tar tid och energi. Jodå, det vet vi, det förstår vi. MEN, ett land utan en social struktur är inget land….den strukturen försvann när KLUBBEN togs bort i Norge …..någon stans mellan vägbygge 2 och tunnel 3. I dagens läge har centrum ett perfekt städat, kalt torgjul tog_003där några vänliga  affärsidkare försökt med lite *julstämning*^vid sina butikerjul tog_001….. men här saknas *pricken över i*…det som skapar liv som…kanske en snödriva här och där….en julblomma i planteringarna…eller….ja,??? Och det saknas ett *hängställe*, kanske ett fik på torget? Nån plats att samlas på igen…..och det saknas saker som händer!!

Loan tr sign blue

