Du lilla land, du underbara Sverige….

…..där det ifrågasätts att vi sjunger vår nationalsång och  där våra traditioner skapar storm i ett vattenglas minst 2 gånger om året kring frågan att vara eller icke vara i kyrkan på skolavslutningen!!! Jo, så klart du får vara i kyrkan, fast utan Gud då,  hen får stå utanför och bara lyssna eller  fönstertitta….in i sitt eget hus? Lol…du kan få sjunga……”den blomstertid nu kommer” för  att den—-enligt skolverket,  så  hårt knyter an till skolavslutning???? Oj då, så generöst….men vem vill väl fasiken sjunga den vid -10 och yrsnö ute torsdagen före jul år 2012…när ”Hosianna Davids son” bättre  skulle passa?  Eller *vi komma vi komma från pepparkakeland*????, fast den är väl rasistisk????…man kan väl inte säga……åååååå, men fy Loo…delete den omgående ur hjärnan!….. Och adventsljus?…nej det får du nog inte ha…..inte i skolan i allafall…det är  ju rena nedräkningen tilll jul….advent….väntans tider? Väntan på vad? Å  herre Gud, törs inte skriva om det….jag kan ju bli bannad? Och jag min stackars drabbade skit med min olycksaliga familj där gamle morfar var högkyrklig biskop!!!! Vilket trauma! Något inte självvalt av oss! Undrar om vi kan få terapi, gratis,  av staten för detta? Vad kan vi inte ha fått för skador? Å du lilla land……. där Skolverket borde  ha betydligt viktigare frågor att jobba kring? Kanske förbättra läroplanerna eller höja lärarnas status???? Vad jag minns då av mina skolavslutningar?????—-framför allt den härliga känslan av att nu låg ett LOV framför mig, det trevliga i att se klasskamrater uppdressade, stämningen av högtid, musiken och sången framförd av skolkamrater och under ”dom tråkiga talen” alla synintryck….underbara konstskatter, fantastiska ljuskronor, fantasieggande kyrkofönster och träsmaken i baken!!! Så enligt mig sker påverkan lika starkt via synintryck…och känsel… som via hörseln…så fram med ögonbindlar till dom så lättpåverkade  skoleleverna. Lyckliga skolor med egen aula som slipper denna samlingsproblematik, stackars Gud…  som gratis och snällt upplåtit sitt hus  till oss andra….år efter år… och nu ska lämnas utanför. Men mest av allt stackars du lilla land, du underbara Sverige som styrs av dumhet likt detta! Amen.

2 responses

Kommentarer inaktiverade.