Ränderna går aldrig ur….

säger jag….”ifall ni nu trodde det?” ——-”Och jag gillar inga nya modetrender!”—-”…som nu då, dom har skottat så vi kan betala hyran i finhuset, och till kyrkan…..men skotta till dass? Nejdå…ditt får jag pulsa så kängorna får stå vid spisen för att torka :(. Och gubben, han pissar i isvaken i båthuset han—-var han gör det andra har jag inte riktigt klurat ut!” En riktigt förtörnad Moster har precis kommit hem från MÄLJORKAT, som hon säger, hon har haft solsemester med kärringarna i syjuntan…dom lägger en slant varje gång dom träffas och  en tia varje gång dom svär eller skvallrar om nån, sånt lönar sig tydligen! Hon kom hem i värsta snöblåsten och Farbror suckade högt, tog sitt pick och pack och flyttade över till båthuset igen och……satte i öronpropparna.Farbror har haft en lugn och skön period utan henne…med lättklädda damer och sena illegala pokernätter i grannskapet till Second Norway. Nej, nya saker har Moster svårt att förlika sig med……tidigare har vi hört till leda….”det var bättre när SS (Second Sweden)  fanns”….nu är det utbytt till…..”…förr i SN (second Norway)” ”Nu vimlar det ju av ytlänningar här som int förstår språket eller som kräver att man ska vara moderiktigt eller propert klädd” suckade hon på sensommaren en dag. Och nu när hon läst i fatt på bloggarna så vet hon inte om hon ska skratta eller gråta…hon tuggar mest fradga i upphetsning. ”vad Fan är detta Loo…..ringar på vattnet av snällhet?—–Kan man bli  SNÄLL så där bara över en natt, som att vända på handen? Prutt på er, säger jag!!!” För se Moster tänker INTE *bli* snäll, Moster tänker vara sig själv i alla lägen, för det tycker hon är ärligast! ”Sen får dom tycka vad  FAN dom vill!”…..och lägger ytterligare en tia i semestersyjuntskassan. Sen tittar hon noga på mig, synar mig uppifrån och ner med den där mostrigt vassa blicken som har en räv gömd klockan 15 på pupillen…..” tösabiten”…säger hon släpigt….”hur lever ni egentligen era liv??? Du tänker väl inte jämföra viewer du med i sl?”—-Jag tittar frågande på henne……..”Jo, liknelsen där gillar jag inte…nog ska man väl jämföra med nått man kan relatera till och inte hur lättfotade kvinnor lever?” Jag skrattade gott….ränderna går aldrrrrrrrig ur Moster, hon ska allt få en bok av mig till julklapp….denna av Stefan Einhorn.

4 responses

Kommentarer inaktiverade.