Sent, sent i går kväll blev Loo förälskad!

Ja, sådär PANGKÄR, ni vet. Så att man inte kan sova. Vem trodde att jag skulle kunna falla såhär handlöst? Jag fnös lite när Mamma presenterade oss…..”den” sa jag,” är du inte riktigt  klok?” Men hon är klok, jag borde lita på en som ofta säger till oss ….”hör ni ungar, man måste ta sig tid till att njuta av smultronen!”  Hon presenterade mig för årets Pandabok 2012, Kor-en kärlekshistoria. Text Åsa Ottosson, Mats Ottosson, Foto Roine Magnusson, Akvareller Mats Ottosson. Gullers förlag. (Isbn 978 91 85957 13 2). Jag rekommenderar den varmt, den har det här underbara som uppstår när bra texter vandrar hand i hand med fina bilder…… ömsom sakta och varsamt ömsomt i yster vild kodans! Och den ger så  mycket fakta och rolig information…ja, man blir bara kogalen! Korna förefaller vara njutningsdjur. De vandrar stillsamt i fantastiska miljöer. Utan stress eller vrede. Roine Magnussons bilder är så otroliga.  De är fantastiskt vilsamt vackra. T o m komockorna är vackra i det gröna gräset, med de fina djuren i bakgrunden. Och  så nyttiga sen….ja, komockorna med. De betande korna håller landskapet öppet, det inbjuder nya växter att frodas och komma till tals. Kattfot, gullviva, backsippa och nattviol är några som får andra förutsättningar med än vad de skulle vara utan de betande korna i de stora markerna. Palpbaggar, trumgräshoppa, svartfläckig blåvinge och månhornsbaggar är några arter som trivs väl där korna är. En komocka kan göra underverk för smålivet i hagarna.  Den som har en ko klarar sig alltid, för den har kärlek, värme och underlag för näring strax intill. Det går som en röd tråd genom boken. Kärlek och värme är viktigt för oss alla, och den som har en ko har det verkligt nära.  LOL, ko har vi i SL och haft i många år, kanske vi  kan övertala mamma till en på landet nu? Fniss….”den kan heta MORMOR” säger Emma som bläddrat med mig i boken nu på morgonen!

3 responses

Kommentarer inaktiverade.