Nej, vi kommer aldrig att glömma

det som hände för ett år sedan, idag. Vi minns var och en på vårt sätt, drabbad eller ej,  det fruktansvärda. Och i en cell i Norge så sitter han, på sin breda bak, och följer minnesstunderna via norsk TV. Ja,…. jag kan tyckas elak som skriver det…. för jag tror, fy mig,  att han har sitt numera så välkända leende på sina läppar. Ett leende som många försökt tolka.  Ticks? Nervöst? Eller ett belåtet leende? Belåtet?—varför?—-jo, för att jag tror att i hans sjuka hjärna så tror han att han vunnit!  Som fascistisk aktivist är han nu villig att ta sitt ”straff”, vilket för honom ter sig som ett ädelt martyrskap. ”Operationen är avslutad” är nyckelord i förståelsen av Breivik. För fascisten är inte dessa mord barbari – de är vackra, heliga och kärleksfulla handlingar gentemot nationen. Breivik är en modern, skandinavisk squadrista ?? En krigare för en ideologi, som lever och mår bra – även i de skandinaviska folkvalda parlamenten. NEJ….jag vill inte förstå! Däremot så fattar jag all sorg och smärta han ställt till med. Du kan visa din sympati på många sätt, du kan sjunga som *Barna av Regnbuen*, lägga ner blommor,  visa kärlek och omsorg mot dina medmänniskor—-sätten är många—- men det är också rätt att visa ilska, hat och djup avsky! Ta dig en stund idag och tänk efter, vilket samhälle vill du ha?

One response

Kommentarer inaktiverade.