Okristligt tidigt så kom Emma

smygandes in i mitt sovhus på landet. Jag tjuvsov…..och hörde henne sucka…först normalt, sen lite högre….sen försökte hon hosta…så tog det väl 30 sekunder så sa hon  ” jag som var så gla’ för att du kom sent igår för då kunde ju vi ha semester tillsammans i SL? Men så ska du bara sova???” Sen angjorde hon sängen, ja, beslagtog den med en självklarhet som bara Emma kan. Ni har kanske fattat att hon är min favorit bland min systers 4 barn….kanske för alla säger att hon är så lik mig? Nåt speciellt är det ändå mellan oss, nåt som får mig att vekna, smälta, vakna trots klockan bara är kvart i sex och det skulle bli en soooooooooooooovmorgon! Glöm det! Jag  har en vattenkokare i sovhuset, för nattté eller morgonkaffe typ….Emma sa käckt… ”ska jag göra morgonchoklad åt oss? Så kan vi gå in där vi hade så fin sommar förra året?” Jaha…..och var  var nu det då? ” Minns du inte där man kunde bygga sandslott?” Loan minns inget hon! ”Där du berättade om klockvattnet!  Där vi letade  ostron och snäckor och du inte kunde sitta på stolen?” Sakta börjar jag minnas och så säger Emma det förlösande ordet— ”Jordgubbssylten!” JAAAA! SYLT! Det fick bli Sylt, för 3:e året i rad! Sylt som fortfarande är sååå fint men som har krympt år efter år! Har du inte varit där tidigare så besök det! Strosa du med kring på sanden och leta ostron, glöm inte kniven,  så du kan kyssa havet omedelbart när du fångat det i din hand. Leta snäckor, bärnsten eller bara njut sanden mellan tårna! Eller solen…för att inte tala om solnedgången!  Gärna till en kopp choklad, en lördagsmorgon, den sista i Juni, med nån i sängen,  för det regnar ändå ute!

