En liten marknadsvandring.

Man ser inte skogen för bara träd…heter det visst….och jag håller med….efter åtskilliga timmar på vår julmarknad så ser jag hela tiden nya saker. Nyss satt min systerdotter Emma med och fick sköta kameran….först en snabbsväng…sen sa hon: ”  Loo, var är MARKNADSGODISET?” Vilken arrangörsblunder! Snabbt fann jag mig och sa: ”…..i Norge är man ett sundt folk och har godisförbud till julafton! , …titta du bara så ser du lite godis som slunkit genom Långemans falkögon..mest på dom borden han skött om. Men annars så finns nyttigt gott..Em bjuder på gratis våfflor och dessutom specialkokt julrisgrynsgröt, billig, helt underbar god…klar med smöröga, kanel och mjölk…. och jag utspiser folket med fritt knäckebröd.” Jag såg ju känt folk som syndade, som Ey och Reven men båda kompenserade med annat…( Ey  bl a med dessa fina gratis marschallerna!)…så jag silade mygg och svalde kameler. En annan som tillämpar ett modernt försäljningstrix är Mariflua…hon säljer vridna norska gulerötter– morötter på marknaden…LOL 😀 Vid ett bord stannade Emma till länge, länge, länge…sen sa hon: ” ser du man kan köpa det i SL med…..solstrålar…kan inte du göra en sån burk, du vet att sälja på nästa marknad?” Och jag fattade precis vad hon menade…SUN JAR-burk!!!! Vi försökte med att fånga egna i somras men säkrast är att skaffa dom här. Ett bra tips till nästa år!
