Tålmodig byggare…..eller Njorl kan inte behärska sin lust?

Gång på gång så händer det att jag ska leta en sak……men hittar en annan så mycket mer spännande….ja, det känner ni till….eller hur? Igår så letade jag en utställning…..och fann ett bygge som tagit 632 år i anspråk att uppföra….ja, säkert längre för byggnaden är alltid iklädd nån byggnadsställning. Hur lång tid det har tagit att göra den i SL…..ne….det vet jag inte! Men en sak är säker…den är imponerande! Jag hittade Kölner-domenSnapshot_044…..och plötsligt var jag 17 år tillbaka i tiden och till mitt eget besök där…och jag kommer ihåg att jag var ganska så uttråkad när jag kom in i denna enorma kyrka….ja, verkligen stor… så att man kände sig som en liten kyrkråtta….fin ….jaaaa….vilka valv, vilken rymd, vilka utsmyckningarSnapshot_047….men fula obekväma bänkar……och där skulle vi nu sitta i 1½ timma och lyssna på en kör. Uff, uff. uff för en 13-åring….rena tortyren!!! Men så….efter 5 – 10 minuter så bryter solen igenom ute….tar tag i dom stora fönstrenSnapshot_040 och ger en uppvisning i form av ett bildspel av färgreflexer som fångade mig totalt! Underbart, fantasieggande Ler.

Ett jättebygge är det i SL också, det är faktiskt värt TP dit att se. Jag hade med mig Loungen och Njorl…..och så olika man reagerar….hehehehe….Loungen genom att bli hungrig och logga ut för kvällsmat….. Njorlen genom att få associationer till Batman…. när vi beundrade utsikten från ett av tvillingtornenSnapshot_043…..han kunde inte stå emot…..vingarna kom fram, bröstet spändes ut och han tog sig en tripp….medan han upprepade….jag hörde det allt Njorl……… “ Jeg er Jokern, jeg er Jack Nicholson!!”Snapshot_046 Nej, världens största och tyngsta kyrkklocka, Sankt Petersglocke på 24 ton…..den såg vi inte….men byggnation pågår fortfarande….så den kanske kommer?

sign Loan

3 responses

Kommentarer inaktiverade.