Adventskransen

Fyra ljus var tända i adventskransen. Det var stilla i huset, så tyst så man kunde höra ljusen fladdrande prata med varandra.Adventskrans%20(480x320)

Det första ljuset suckade djupt och sa:stearinljus

“Mitt namn är fred. Jag lyser så klart, men människorna vill inte ha fred, *suck*…dom vill inte ha mig”.

Ljuset blev mindre och mindre, tillslut så slocknade det.

Det andra ljuset sa:stearinljus

“Mitt namn är tro. Men jag har blivit överflödig. Människorna vill inte veta av Gud längre. För mig är det meningslöst att brinna”.

Så slocknade det andra ljuset.

Bedrövad och med låg röst sa det tredje ljuset:stearinljus

“Mitt namn är kärlek. Jag har inte ork kvar till att brinna längre. Människorna struntar i mig, ser mig inte. Dom ser bara till sig själva och inte alla andra som dom borde älska”.

Också det tredje ljuset flämtade till och slocknade.

Ett barn kom in i rummet, såg på ljusen och sa:

“Ni måste brinna och inte slockna”, med ögonen fulla av besvikelsens tårar.

Då hördes plötsligt stämman till det fjärde ljuset:stearinljus

“Var inte ledsen och rädd!” Så länge jag brinner, kan vi tända de andra ljusen igen. Mitt namn är hopp”.

Och barnet tog en låga från hoppets ljus och tände på nytt alla de andra ljusen.

signatur Loan blå2

