Krig

så vaknade man då efter en sån där underbart tyst natt som bara nyfallen snö utan vägplog kan ge en!! Känns alldeles speciellt…..och väl inne till morgonfikat ger loungelion mig en förföljande melodislinga….han läser till morgonfikat SL-bladen….dvs bloggar…och klämmer ur sig… “Den svenska räven rev en annan räv” ….eller var det spanska?…….jag fick förklara KRIG mot den under hela dagen för professor Higgins har förföljt mig! Ut och sopa fram bilen och skrapa rutor under mysigt småsnack med grannar….det var ett tag sen…hösten blir lite tom på grannkontakt här….småtanterna överger bänken med fikat och flyttar in, balkongerna är tomma och pelargonerna sätts för övervintring i källaren. Nu är barnen redan ute och gör änglar i snön snöänglaroch pulkorna står klara i trapphuset!

Stressig dag på jobbet och för ovanlighetens skull nobbar jag fika i närliggande köpcenter med syrran + barn….jag har inte tid ! Men hungern slår till en kvart i 1….nästan glömt tiden…nynnandes på melodin om räven rävsom klev ibland säv….killar jag ner, utan ytterkläder, dom 15 stegen ut mot KORV!korv_pa_gaffel__kopia__s !Jag blir anfallen! En snöboll mitt i assassassen! Jag duckar, vänder på en femöring, fyller nävarna med snö….fattar….Emma och Oskar……nu ska ni få! Siktar och skjuter mot en parkerad bils bakre hörn. Ser ingen, hör inget…hm…..går vidare mot korven! Ny träff…..och sen ett fniss….ett fniss jag inte känner igen. Vänder på mig och ser 2 glada tonåringar i snön, obekanta, men vad då….jag är ju anfallen!! Så jag svarar och den ena salvan avlösersnöbollskrig den andra tills en förbipasserande behöver komma fram. “Vem vann?” frågar jag….. “vi” …kommer svaret snabbt, “fast du siktar bra för att vara tjej!” “vill du ha spö?” undrar jag, “för i såfall ut med alla dina fördomar mot tjejer nu!!!” Killen bara garvar…den andra frågar “Jobbar du här, jag menar…du har inga ytterkläder?”

…. “Mmmm jag jobbar däruppe” pekar jag, “ska bara kila och köpa lunch” “ Känner du XXXX då?” “Javisst” svarar jag……. “ hur är hon? Vi ska träffa henne om jobb kl. ett” ….jag funderar lite sen svarar jag “ njaaaaaa…hon är hård och kräver en massa, men rättvis och fjäskar man en massa så är hon nog bra! Lycka till!” Sen smiter jag mot ljummen korv, uuuunderbart säger magen belåtet underbart men alldeles för kort…..korv alltså. Så det är bara att gnola vidare då mot eftermiddagens utmaningar. Släpper in lite vinterluft på mitt rum, slappar blundande i 5 min med den sabla melodin i skallen….stänger fönstret och är klar att möta verklighetens inbokade utmaningar. Trycker på den gröna knappen STIG INstig in…….in kommer två tonåringar som INTE ska få det lätt ifall dom INTE krusar en massa….mina 2 nya pryo! *fniss* det var värt att förlora snöbollskriget bara för att se deras miner! Det blir nog kul 2 veckor!

signatur Loan blå2

4 responses

Kommentarer inaktiverade.