Lördagsdate på stan med en kompis..

……så skulle helgen börja för mig…strosa runt, kolla butiker, köpa tyg, fika…..jag såg fram emot det! Men! Min syrra sjuknade med feber mitt i veckan och var riktigt tagen av det, hjälp behövdes för att rädda barnens halloween-party och man undrade om jag kunde ta Pytte Barolin några timmar? Jag har ju så förbaskat svårt att säga NEJ……NEJ, jag har egna planer…..men tänkte….. *gulliga lilla Pytte med sina pussar och glada, charmiga utstrålning, det kan ju inte vara svårt, han kan ju hänga med på stan…..så får Loo leka mamma!!!* Pytte levererades av en stressig pappa som plötsligt fått ta över festfixeri, stuvades in i min bil med sittvagnen i bagagen……och iväg med oss!!! Han gillar att åka bil, det lät “brummm-brumm-brum!” om Pytte och tur som tokar har vi…..vi hittar omedelbart en bra parkeringsplats på gångavstånd till centrum!! AAAAAaaaa……nöjd och lycklig så tar jag ut min ett-åring och vagnen…..tabbe 1!!! Pytte står inte där han ska stå, vagnen gör inte som jag vill…. jagar Pytte, klämmer ett finger, jagar Pytte igen och inser att han har det bäst i bilbarnstolen, Pytte är inte enig. Pytte blir hal som en ål, Pytte säger NEJ, Pytte skriker i protest. Jag återgår till vagnen, varför fungerar inte denna skitvagn,…hur gör man?….ringer snabbt syrran för instruktion…. “jo, man gör bara” ……..hon förklarar, tålmodigt, Pytte skriker, folk tittar, jag blir varm, jag blir blöt……jag blir förbannad!Sneglar på klockan och sms:ar kompisen :*kommer snart, vänta på oss!* sittvagnJag går bet på vagnen, känner mig som en teknisk idiot och kommer på den genialiska idén att Pytte kan gå….och när han tröttnar…bäras av mig! Tabbe 2! In med vagnen i bilen, fram med Pytte som nu tröstat sig med sin gosefilt och ser gullig ut igen!! Up, up and away…..mot stan….över bron bara…sen så….!! Pytte går glatt iväg, ser spännande saker, plockar upp, smakar på, sätter sig på rumpan…..det går i snigelfart!snigel--2 Pytte är inte alltid överens om mitt vägval, Pytte vill inte hålla handen, NEJ…..han vill gå själv.* Men Gud va folk det är* ….far det igenom mitt huvud!! Tabbe 3!—–lönehelg!! Stan kryllar av folk med stinna plånböcker! Jag tar upp en protesterande Pytte, tvångsbär en skrikande unge, jag är en dålig mor i andras ögon! Jag ser en pratbubbla över allas huvuden: *men VAD gör hon med den söta pojken!!* —– *hu en sån elak mamma, nyper hon barnet?* ………….äntligen ser jag min kompis och äntligen lugnar sig Pytte lite. Vi varierar gåendet med bärande och jagande, jag är livrädd att tappa bort honom, jag är trött i bärarmen och i ryggen av allt böjande. Pytte börjar dock trivas, ler och charmar folk, går runt på fiket glatt och hälsar på alla…..jag börjar bli en stolt mamma!

En butik till…..mitt tyg…sen ska vi hem….då slår det mig…parkeringen…..jag glömde ju betala(tabbe 4)…..Loo, Loo, Loo!!Det här kan bli din dyraste stadsvandring! Någonsin!cab_parking20ticket_71022477Snabbt tar jag Pytte på armen och med kompisen i hälarna så nästan flyr jag mot nästa affär…..då känner jag doften……doften av en skitunge. Jag sätter ner Pytte…ser med avsmak på honom ( nu fattas bara grögul rinnande snor)…. *hur KAN du bara göra detta mot mig??* Men se Pytte bryr sig inte om vad Ljjago tänker..och han vill inte gå…..Pytte hasar nu, på nåt varmt mjukt, fram genom golvet i affären…han börjar bli trött. Då ser jag nåt hemskt….. *stönar till* …snutten, gosefilten?…VAR är den? Uff, uff, uff……vore jag inte på stan så la jag mig ner och skrek!!!!! Allting jävlas ju med mig! Jag ska ALDRIG ha barn, NEPP! Jag tar upp Pytte, vi börjar leta….genom stan, frågar folk, armen värker, Pytte somnar till blir tung och lealös mot min axel, ryggen skriker Nej, Nej, Nej!!snuttefilt Vi möter Pyttes Faster, Marie och vi berättar…..hon ringer sin pappa och även till min….dom fattar vidden av katastrofen och tar sig till stan för att leka *Kalle Blomkvist*. Jag bär en sovande Pytte till bilen….han gnäller och vaknar till i sin stol, han fyller bilen med sin *doft*…jag ser lyckligt att jag ingen parkeringsbot har, sätter mig i bilen , öppnar fönstret….skiter i om jag drar pneumoni på barnet bara jag får andas!!!!Efter tvångsbad hemma så somnar Pytte om, jag är helt slut….jag slocknar en kvart i soffan…vaknar av en glad morfar, farfar och faster med tårtkartong….och….SNUTTEFILT!!! Framtiden ser ljus ut igen!!! Jag låter Pytte sova,pytte sov okt syrran väcker honom efter en timma…..jag låter han sova! Hahahahahaha…..lugnast så….fast jag vet det är tabbe 5 ….för då sover han illa i natt…..MEN…då är han hos sin riktiga mamma och pappa! Jag ska ALDRIG ha barn, i allafall inte på stan, en lönehelg, med vagn jag inte kan sköta!

2 responses

  1. baby eller inte, lönehelg på stan är en DÅLIG idé överhuvudtaget, hahaha!! Inte så konstigt det var alldeles tomt på folk i svampmarkerna då! Vilken tur att folk är såna – dåligidéare alltså, haha!

Kommentarer inaktiverade.