barnarbete

Jag försökte locka till mig Emma och Oskar på middag idag, ringde dom i fredags….jag sitter ju inne med halva frysen full av söderhavsmat…hemgjord pizza Hawaiihawai…den förra lördagens huvudrätt som barnens feber satte stopp för. Men jag fick nobben jag……. “ nej, ser du Loan, vi ska jobba om söndag…..morfar har hyrt in oss!!” sa Emma glatt….och Oskar sufflerade i bakgrunden…. “vi ska tjäna julpengar, feta pengar Loo, du får skriva önskelista!” Feta pengar, barnarbete, söndagsjobb…….men snälla pappa då….barnarbeteförbjöds inte barnarbete på tidigt 1800-tal? “Vad ska ni göra och vad tjänar ni?”..frågade deras näriga moster oroligt… “jo …vi får 2 stora silverpengar för 1 liter av dom minsta trattarna skogen har” …..pffft…..” Hjälp, ni är underbetalda!!…..skriv inte på!!!” skrek jag i luren “Trattarna kostar 97 kr kilot på Hälla!!” Barnens morfar tog över luren och gav en snabb order till sin yngsta dotter om att……inte sabba marknaden, inte döda arbetsglädje,vara mer positiv och stödjande, ja….kanske komma ut och hjälpa till så kunde dom minsann ha ett lite söderhavstema som jag bidrog med på landet också?? Nja….det blev inte så….det blev pannkakssmet och trevligt på-landet-besök där vi gräddade mamma, syrran och jag medan arbetarna rensade under överinseende av arbetsgivaren. 3 liter trattisar hade dom plockat, trattisar i korgenbarnen, innan klockan var 10 på söndagsmorgonen. Fingrarna var blå av kyla sa min syster som smidigt förhandlade till barnen extrapengar pga söndagsarbete och köldtillägg …. 4 stora silverpengar och en liten guldig, fick dom var….och slavdrivaren fick sina små trattar…troligen höstens sista…..just nu har dom förvandlats på spisen till en underbar trattchutney!

trattchutney

signatur Loan blå

