1 + 1 + 2

…en formel jag tidigt lärde mig hemma…gärna med lite nystött kardemumma, en mininypa salt, nån gång lite råsocker, ibland en aning bakpulver och när hälsoLoo är framme så kan en *1* bli till *två ½-or*—den ena havre, såklart, den andra havregryn eller rågmjöl!! Sen ska den väldigt gärna få stå och svälla…men inte absolut nödvändigt…..men jag lagar ofta min sats innan jag går till jobbet … låter den svälla i kylen, men då på 1 + 1 + 1 , sen mikrar jag en 1 mjölk och värmer på så vis upp smeten innan jag gräddar.pannkakor

Grädda ja….i scccchmmmöööör så klart och pannknepet är….värm upp laggen stegvis till het panna….sen är det dags! Pannkaka02Javisst, det osar när man gräddar…det doftar *bullmamma* i hela trappuppgången, ens status höjs… “tänka sig flickebarnet gräddar pannkakor” …så oftast så gör jag större sats, fryser in och har som nödräddning till den dagen jag är sugen——-ni vet, sådär sugen bara….kanske på nåt salt?….aaaa då tar jag fram nån…kanske toppar med lite löjrom, hakad lök och gräddfil, eller låter en köttfärssåsrest få krypa in i en jag rullar och gratinerar med lite ost överpannkaka m rest i….eller nåt sött?….aaaa…testa med en(1) msk Nutella på, sen skivad banan på det + vik ihop!!pannkaka m nutella banan…eller uppstekt klippt pannkaka med socker och kanel…eller socker och färskpressad citron….eller sylt och grädde,pannkaka m sylt färska bär…….eller honung, sirap, punch, nån likör,ost, räkor i beasås……. Mmmmmmm detta är matvetenskap på hög nivå med en formel som är skitenkel!

signatur Loan blå

