Är jag besatt…..


…eller ganska normal? Frågan gäller spel. Jo…vi spelar en massa spel i vår familj, speciellt regniga dagar eller sega kvällar ute på landet så spelas det. Det är kul, så länge jag vinner och jag måste skärpa mig för att inte vara så tävlingsinriktad och inte tappa facet fullständigt när jag förlorar. Jag har precis kommit över åldern när jag slänger mig på golvet och bölar, passerat stadiet där jag anklagar folk för fusk, tjurar-halva-dagen-perioden är med över….nu är jag i ett lugnt stadie…*egentligen gillar jag inte spel, men ok, offrar mig då-stadiet*…..att detta *inte gillar* till stor del beror på en traumatisk uppväxt med spelskickliga storasyskon…..nej, det erkänner jag inte. Fast kanske mer beror allt detta på att jag inte har någon *spel-gen* i mig…nåt gick snett där, när jag tillverkades.
Oskar, som går i ettan, spelar i en klan med sin morbror i Tyskland, Emma har varit avundsjuk…men så hittade hon ett spel!! Du hittar det här! Tänkte smart…… ”lätt nog för moster Loo”, presenterade det senast hon var hos mig med frågan… ”kan vi inte spela 5 omgångar varje kväll innan läggdags och se vem som vinner?”. Det såg enkelt ut…. 5 omgångar innan John Blund?…tja varför inte….kan ju inte ta så låååååång tid…eller?
Vi tränade tillsammans…..ljudet av bollarna som exploderade på skärmen vid ett välriktat skott blev till ljuv musik…….av nån underlig anledning var hennes musikslingor lääääääääängre än mina! Jag bet ihop….jag siktade….jag klickade!! ”Man kan vinkla så här med” sa hon, tog över musen och klickade…… *pjongfjongsmattersmattersmash* sa det när halva skärmen upplöstes!! ”Men se upp i högerkanten” skrek hon när jag intensivt dödade *gröna ärtor* på vänster flygel!! Jag la in ett vinklat (hm) skott…..missade och spelet var över. Jag var nära att knäckas, jag ville slänga mig på golvet och skrika, banka huvudet blodigt…1256 poäng mot hennes 21078!! Nytt försök!! Tungan mitt i munnen…..siktar…klickar….siktar klickar…pilen hakar upp sig?….missar..höger pekfinger darrar….klickar…..musikslinga…jubel!! HALLELUJAH!!! Emma säger spontant: ”Så ska slipsen dras Loo!!!!” Loo ler i mjugg….pappa säger ofta…. ”så ska en slipsten dras”…men vad vet Emma om slipstenar….däremot kan hon en massa om vinklar, strategier och dataspel! Mera Emma, mera beröm!!!
I natt fick jag flyt, speldjävulen besökte mig…..jag satt i nästan 1 timma och bara vinklade, sköt, pangade fel,pangade rätt, lyssnade på ljuv musik när jag egentligen borde sova.
4 responses

  1. Det är bara acceptera fakta" Det uppväxande släktet, som ej minns en tid utan såväl internet som dataspel, har tekniken i blodet.Själv gav jag upp att tävla med sönerna, när inte ens löften om höjd månadspeng gjorde att jag fick vinna.De spöade skiten ur fadern även med ögonlapp och ena handen bakbunden!men i verkligt Monopol och STIGA Ishockeyspel vinner fortfarande pensionisten!

Kommentarer inaktiverade.