Höstdagjämningen ligger bakom oss….

…nu är det definitivt höst.Utanför mitt ena vardagsrumsfönster ser jag kronan av en enorm lönn som bara sprakar av färger, ja, ögat har svårt att ta emot alla nyanser. Jag stannar upp och försöker ta in det, lägga det i hjärnans minnesbank. Med morgontimmarna så kom också frosten, lagom hård för att de som ska iväg till jobb före sju måste skrapa bilrutor. Skriver upp i minnet att kolla var min skrapa finns, det kan bli aktuellt när som nu! Öppnar balkongdörren för att vädra ut nattens timmar och faller åter i trance över det präktiga trädets prakt. Förmågan att ta in vackra saker, är en gåva. Jag tänker på min mormor som så ofta stannat upp för nåt….sagt….. ”se barn, är det inte vackert?” Nu har mormor bara kikarsikte kvar och svårt med nyanserna…..men jag vet att hon har en stor minnesbank…..å det är jag så glad över! Ofta ber hon oss beskriva med ord eller med dofter! Och vissa dofter har vi gemensamt, det har vi märkt. Som hur bryggan på landet ser ut den första riktigt varma försommardagen…..den luktar tjära……..och idag,trädet?.. ja, idag skulle jag förutom färgerna sagt….kålsoppa! Det doftar denna bild också…..känner ni inte det….dimman som lättar när solstrålarna krockar med morgonfrosten doftar alldeles speciellt.
Höst i Norge? Ja, det börjar det att bli…..man skymtar gulnade träd och löv på marken.Men hösten för också med sig festligheter…..som Norges 2-års jubileum som firas i slutet av Oktober och efter det….i början av november så kallas alla vikingar med vänner till en försenad Oktoberfest i Laanghuset……..skörden ska firas….ölet provsmakas….och om det trampade vinet är klart så smakar vi på det med! Höst = tid för att mysa inne, tända brasor och levande ljus, mysa tillsamman…berätta spökhistorier och leka fåniga lekar….men hösten är en utmärkt utevistelseårstid med……så ge dig ut och se…..kom hem sen och berätta….och hösten brukar erbjuda bra kurser….nu väntar vi på inbjudan till byggkurs! Hösten är en bra tid att stärka gemenskapen på, att vidareuppbygga samhället…….. så läs här och fundera på detta!
