Giftas eller änglamat eller som man säger i Norge

* tilslörte bondepiker* (underbara namn) …ska jag i dag svänga ihop på: krossade havrekakor, säsongens lingon och vispgrädde…..för så kallar min mormor den efterrätt min mamma ska få när hon lunchar hos mig. Och före den…..sommarsoppa….en lunch som är barndomsminnen både för henne och mig!
Så mysigt det ska bli! :D!
Sen ska vi ut på stan och leta *nåt raffigt* till henne….nåt svart, gärna med guld och/eller glitter, tunt, gärna en tunika…. att glänsa med på en fest nästa vecka. Pappas enda krav…nåt sexigt…vilket jag förstår efter att ha sett henne i shorts eller mysbyxor hela sommaren på landet! Här ska piffas upp!!! Fördelen med att bo i en liten stad är att man syns, speciellt om man som dom har lite representation….det gör att syrran och jag ganska snart får ärva…..och sen , sist i ledet, vår svägerska! Återanvändning när den är som bäst och kommer från pappas plånbok!

5 responses

  1. Det vi kallar änglamat, enligt min norska mormor, är kak- eller skorpor grovt brutna varvade med röd sylt och vispad grädde! Idag blir det havrekakor, färskrörda nyplockade lingon varvade i ett högt glas och toppade med en rejäl klick vispad grädde…och sen mer grädde i skål bredvid! Var det extra festligt så serverade hon det i en strut av hembakat rån…..mums!!

  2. Precis som mormorsmor gjorde! Med Tyttebär eller vad som fanns. -Ska med glädje härma detta recept i helgen. Kan inte ens jag misslyckas med.-Ruth; -Min kroniskt bantande kollega brukar säga:-På fredag och lördag syndar jag- annars blir det outhärdligt. -Låter rätt klokt….hum måste gå och väga BIB:en…. går åt 486 gram rödvin per middag. 🙂

  3. Ruttan då!!! Njut du….med måtta…det är väl det bästa?…sgat av en som ingen botten har!Vanadis….486 gram rödvin…klassas inte det som medicin?…då finns där inga kalorier…*S*…eller….trodde man fick räkna så jag!

Kommentarer inaktiverade.