Visst är det höst….

….för i morgon startar höstens läsecirkel, 52 olika titlar att frossa med i soffan, under filten, när höstregn och storm kommer. När jag var liten så höststädade vi alltid hos min morfar….dvs syrran och min storebror tjänade en liten slant på att dammsuga alla hans böcker…. ”annars kommer bokmalen sa han och tittade lurigt upp över läsglasögonen…….jag fruktade bokmalen, drömde mardrömmar om den….så när jag lärde mig läsa och blev *bokfrälst* så kallade min bror mig för just *BOKMALEN*

…..jag hatade det!! Jag frågade min allvetande pappa om bokmalen….hur ser den ut? Pappa skrattade och sa….. ” ser du damm som kryper i bokhyllan och som är så där 1-2 mm lång och ljusbruna…då är det nog bokmal eller som den heter mer korrekt..boklus eller stövslända…..som du ser av namnet så lever dom gärna av stöv….gammalt ord för damm, så din morfar gjorde nog rätt i att vårda sitt bibliotek! Men den har en fiende också…bokskorpionen som lever bl. a just på boklössen….man kan säga den är bibliotekens vän!”. Uff då…..jag som aldrig dammsuger mina böcker…fasen också, snart ser jag dom väl vandra ut burna av en armé av stövsländor?

Men det finns större skadedjur som gillar böcker…..eller vad man nu ska kalla det för? Se länken HÄR….denna författare och konstnär måste vara alla biblioteks mardröm…men visst är hon kreativ? Undrar vilken bok jag skulle välja?

2 responses

  1. Hi, I was redirected to your website via my Vimeo page. My Vimeo account says that you embedded a link to one of my videos on this blog, the one of the girl singing the Norwegian birthday song horrendously 🙂 Is it still up on this site, and if so, can you just direct me to the particular post by responding to this comment? Thanks xx

  2. Hello Anonym!I have been looking at all my entries up till a year ago, but I have not been able to find it. Do you have any date or similar that could help?I will happily guide you right!!

Kommentarer inaktiverade.