Jag kallar honom ofta för:

PUSSGURKAN! Åååå… det är ett smeknamn som vi använder här hemma och funnits med sedan min mamma var liten….vi är alla pussgurkor…. när ord inte räcker till…ja, ni vet den känslan när det bubblar av LOVE inombords? Och nu är det gurktider….och vad passar bättre då än att kolla upp om det finns några likheter mellan dom? Jag älskar VÄSTERÅSGURKA!….fast min pussgurka är en NOLL-ÅTTA-GURKA …(jodå dom finns)…fast vad ni inte visste….det är….att VÄSTERÅSGURKA….den kan man bara köpa på ett ställe i hela världen….inlagd alltså….nämligen i en liten butik i Kopparlunden i Västerås!!!!! Men du kan göra den själv……min mamma håller precis på med det…..efter ett uråldrigt recept.Vad säger ni om följande rad i receptet angående saltmängden??:::Salt, så mycket att ett rått ägg flyter och syns lika mycket som en 25-örings storlek ovanför vattenytan! Visst är det spännande……??? Sen ska det i en massa roligt (?)…vinsten, alun, senapsfrön, pepparrot, svartvinbärsblad, körsbärsblad, ekblad eller ekflis, krondill…det ni….rena häxkoket! Fast…..gurkor och kvinnor passar inte ihop…..sägs det…”Där gurkor växa skall kvinnor ej vara för de vill ej växa när de kommer nära dem, och ska därför sköta sina egna sysslor!” Har ni hört???? Sånt skitsnack av en biskop i Västerås på 1500-talet. Jag kan verkligen intyga att gurkan växer i min närhet!! Så det så!! Men vad skrev jag nu då?—”FY, LOO, ta genast bort den bilden!”…………..! Inte bara kyrkan är intresserade av gurkor….nej EU med…..ni vet…..gurkor ska enligt EU-normen…”Kommissionens förordning (EEG) nr 1677/88 av den 15 juni 1988 om kvalitetsnormer för gurka” gäller för gurkor som är avsedda att levereras färska till konsumenter, dock ej för gurka avsedd för bearbetning eller druvgurka (Västeråsgurka). Förordningen följer i sin tur UNECE:s ”UN/ECE STANDARD FFV-15”. uppfylla vissa….hm….krav… DOM SKA INGEN BÖJ HA…..DOM SKA VARA RAKA….. som Danskarna till stor del angav redan i lag 1927….hahahaha…visst är det komiskt? Visst låter det lite som en anka…..en gurkanka??Men likheter då….fasen, det var svårt…frösår sig?…ja det är en…och min gurka gillar precis som HERR GURKA att dansa…sen smakar båda gott…..fast min gurka är kanske en sjögurka???……han är ju badtokig!!!! Ja, men så är det nog…..attans då har jag ju bloggat gurka förgäves! Puss på dig min PUSSGURKA!

4 responses

  1. Lustigt som blev olustigt.Jag använde det ordet – PUSSGURKA – i går kväll och blev starkt negativt skrattad åt.Ett ord min farmor ofta använde. Kul att det dök upp – ett sånt fint och speciellt ord./Tina

Kommentarer inaktiverade.