Kvällstankar…



…jag satt och lät hjärnan gå…alltså tittade ut över Mälaren och bara VAR…hörde familjen och grannarna som en bullerridå, såg i bortre synfältet Oskar jaga Emma, båda i pyjamas…det närmade sig ännu en sen grillkväll, i värmen, med grannar…. som man lever gott med…du vet dom som känner en sen barnsben och det inte behöver krusidullas för…….dom som bara kommer med ett: ”är det tänt här och plats?”…hivar upp sin sallad, fisk, kött eller vad det nu är…och som bär drycken med sig. Idag 4 flaskor på bordet….det är fredag, högtryck, semester för många och det ska bara njutas….det bör stå inskrivet i lagen. Det känns tryggt, halvslött och eftersom jag kraschar bara jag klickar på SL….så sitter jag kvar och drönar i mig själv. Allt finns framme, ingen hjälpande hand behövs….gud så gott det är! Får ett glas rött att läppja på….lagomt sommarvarmt……” Loo??”……ååååhumm? frågade nån något? ”Jag”, säger en av grannarna….”är du höger eller vänsternäsad?” Jag tittar dumt bort mot grillen och fattar att jag dras in i en allvarlig diskussion……EEEEh???…förklara, ber jag, jag fattar inget! Pappa förklarar….
”man ska tydligen inte lukta på vin med båda näsborrarna…man ska bara välja den ena.” Men attans då, jag brukar ju lägga hela kranen i glaset och sniffa? Kanske jag ändå är onormal? Varför det var så det hade dom ingen större kläm på men det spekulerades hej vilt om det. Vi sniffade och spekulerade om näsgångars olika storlekar och beklädnader och finsmakaren, min far, upptäckte plötsligt att han byter näsgång under sniffningen…..mysko.Själv är jag klart högernäst! Min svåger hävdar att han inte nosar vin utan dricker, syrran tror hon är vänsterdragen. Oskar sniffade Flädersaft men sa ”det känns inte för alla snorkråkor”…… OMG!! Som ni ser….vi har djupa samtal i sommarkvällen!
I allafall hittade jag en bild på en vinsniffare!! Skål på er!
