Kväll och natt till tisdag

Hon är 84 år, ser ut som en bull-mormor, rund, glad, söt och svullen och med ett hår som inte behöver spray för att spreta. Hon är alltid glad men hon är så ensam. Hon bor granne med mig, 3 ½ trappa upp i en bostadsrättsförening. Hon har hjälp av hemtjänsten till städ, tvätt och hon får sina varor hem på dörren. De senaste 5 åren har hon lämnat lägenheten 8 gånger, läkarbesök och besök hos en son som bor 12 mil bort, hon måste ha hjälp i trappan… ”det yrslar till annars” …. som hon säger. Hon vill inte flytta, säger hon, har det bra med sin balkong om sommaren och med mycket TV-tittande den mörkare årstiden….hon stör mig inte även om jag hör hennes TV-ljud inne hos mig. En gång i veckan så har vi nån form av kontakt,vi fikar tillsammans eller har jag nåt extra gott så äter hon kvällsmat med mig. Går det för lång tid mellan kontakterna så lånar hon socker, hehehe då skäms jag lite… Hon är på inget vis påträngande, bara så in i vassen söt och go. I går, sen em, så hände en olycka, av obetänksamhet så spolade hon ner nåt i toan som satte tvärstopp. Hon ringer jouren om hjälp och blir lovad få det fixat nästa dags förmiddag….. ”det finns toalett vid tvättstugan i källaren som du kan använda” ….säger den hurtfriske mannen i andra ändan av luren. Hon ringer sonens familj och ingen svarar. Hon försöker kissa i en vispskål men klarar det inte, hon sölar, blir blöt och kränkt. Ledsen ringer hon på min dörr och hon darrar som ett aspelöv. Jag lovar omgående att vi ska ha öppet mellan oss och att det bara är att gå på min toalett och jag ringer också samma jourkille och får samma empatiska svar….lyckas i allafall förhandla henne upp till nr 1 i nästa dags fixarkö. Under kvällen så vandrar hon in och ut hos mig som om hon hade blåskatarr….kanske hon har det? Men jag ser också en njutning i det :-D…jag gör en hemlagad färsk tomatsoppa med varm chevremacka åt oss och hon njuter. ”Tänk att olyckan kunde bli så trevlig” säger hon gång på gång och går sedan in för att göra sig klar för natten. Jag sitter vid datorn och hör henne tassa in och ut men hör också hur hon gör kaffe i mitt kök *S* utan att bjuda mig. Våra lägenheter är identiska i köks- och toadelen….kanske hon tror hon är hemma hos sig? Stackars lilla gumma tänker jag…kan hon inte komma till ro? Jag klarar inte att var kvar inne på SL längre på grund av den lilla damen, kanske hon lugnar sig om jag med klär om för natten och lägger mig? Jag säger godnatt till henne och lugnar henne med att det får stå öppet under natten, jag stänger bara dörren till mitt sovrum. Jag ligger och läser i en dryg timma och hör henne, sen somnar jag till…,vaknar vid två av kaffedoft men somnar om igen, vaknar vid tre av TV-ljud från mitt vardagsrum, plockar fram min bok och somnar vid fem. Klockan ringer 6.30, går upp och stänger av TV i ett tomt vardagsrum tar hand om 3 kaffekoppar i köket och städar upp på toaletten….små tanter ser illa! Brygger mitt kaffe och gör ett par mackor och mornar mig vid datorn. Idag fixas hennes toa, hurra, hoppas bara hon vaknar och kan släppa in dom!
2 responses

  1. Tack! En kväll och natt som även gav mig en tankeställare….och när jag serverade öl till soppan sa den lilla tanten…"Louise, vi har ju ett riktigt party!"…och såg ut i ansiktet som Emma när vi gör nåt på gränsen till det tillåtna! *S*

Kommentarer inaktiverade.