En egoistdag


….det kan inte alla ta sig, men jag kan, och då njuter jag *S* som idag lördag. Vaknar till blåst och regn och bara kääääänner att idag ska jag ha en egoistdag ……..bara göra precis det jag känner för och äta det jag är vrålsugen på, frossa i godis….. INTE åka ut på landet och vara social….. bara dega med mig själv, böcker, musik, tv, dator. Vänder på mig och somnar om. Vaknar av att telefonen ringer och syrran vill ha en pratstund…hon håller på att förbereda sin familjs utflytt till landet för sommaren och vill prata lite vuxet, maken sover efter nattjour. Jag berättar lite halvskamset om hur jag tänker ha min dag och snabbt svarar hon: ” det gör du så rätt i för ta chansen nu innan du sitter med barn och det blir en omöjlighet.” Hennes svar får det att svida till lite mer inombords…..jag borde avlasta henne mer. Jag ser ju på henne att hon tidvis är sliten och trött. Hon och svågern borde få fler chanser till egentid tillsammans, jag brukar ge presentkort på 2 sådana helger per år…satan, jag ska försöka vara mer generös! Slänger på mig en morgonrock och förbereder en sen frukost, en lyxvariant med stekt bacon, stekta ägg och stekta små tomater, rostar bröd, plockar fram en ny god ost (Falbygdens reserva 1878) och kniv, nej här ska inte snålskrapas med osthyveln, brygger kaffe och dukar fint i köket med datorn bredvid. Loggar in till SL och slår mig ner i morgonljuset här…
Det är annat det än vinden som tar i björkarna utanför mitt fönster. Tröttnar efter maten och väljer sängen igen, nu tillsammans med ”Det bysantiska riket” av Judith Herrin, en tjock god bok som är fängslande och välskriven. Somnar igen, och det ganska snart, och så går dagen….varvat med lösgodis, banan, nektarin, färskpotatis som doppas i smält smör med en massa gräslök i och med bitar ur en burk från Klädesholmen ”Årets sill 2010* smaksatt med senap och maltwhisy och sen mosade jordgubbar med socker och irörda vispgrädde…..mmmmm sommarsmaker, ska bara avnjutas sakta och med tesked. Sent på eftermiddagen så börjar rastlösheten infinna sig…städar upp lite i kök och badrum, bäddar sängen, går runt med vattenkannan och pratar med blommona….börjar sakna folk….Loo är utvilad? Slänger på en fet oxfilé i het panna, välkryddad…låter den gå kort på bägge sidorna och sen vila på en tallrik. Fräser ur pannan med grädde och en aning fransk senap. Gör en sallad på tomat, vattenkastanj, paprika och tunna skivor purjolök. Tänder 2 levande ljus och njuter….mmmmm…precis så blodig som jag vill ha det, kostar på mig ett glas rött till maten. Rapar högt och belåtet och fnissar!!
