PINGST i SL och RL

…hänryckningens tid, brudparshelg, helgen man förr i världen besökte andras kyrkor med hemmaprästens goda minne….hos oss också en helg med mattradition…kall inkokt lax…hemmafiskad!.. i gelé med dillmajonnäs , färsk potatis, sparris och sedan jordgubbar till efterrätt! Jag förekom lilla älsklingen i fredags morse, ringde och frågade ifall hon ville ha en Moster-Loo-eftermiddag? Hon blev hänryckt den lilla pingstpinglan och insisterade på att få ta bussen trots att hennes mamma skulle med Pytte Barolin till barndoktorn i stan för en *saftspruta* och Oskar som är rädd för tjejbaciller ville leka med kompisen och stanna hemma. Lite kaxigare är hon nu när hon kliver av bussen, dvs ansiktet blossar inte….hon är van….cool stadsåkare i shorts, sandaler och ett ilsket lila linne. ”Hej, Loo!!!”! ….Loo får goaste kramen och i samma andetag säger hon ” Systrarna Eriksson!!!!”…vänder sin lilla kropp i rätt riktning men hejdas i steget av en grym Moster Loo som bestämt säger… ” Nej, Emma, inte idag, idag ska vi vara nyttiga!” Jag ser solen snabbt gå i moln i ett soligt ansikte. Ser hur hon tänker…”dumma Loo 😦 !”…men jag hinner säga…. ” vi ska göra våra egna bakelser, vi ska ha ”frossa-i-jordgubbsbakelser-med -grädde” från Konditori Loo och äta ute på gården vid lekplatsen!” Solen kom tillbaka och vi skyndade mot torget och jordgubbarna och valde noooooooooga 3 kartonger!! Snabbade oss till bilen och for den korta vägen hem till mig. Ute, på min gård, satt PANTERTANTERNA och skulle precis till att fika..helgstädningen var klar och 2 av dom hade varit hos frissan! Så prydligt fina var dom inför helgen… och Emma stirrade på dom 2 nyfriserade, ja, man kan säga hon glömde stänga munnen…..för detta var nytt….ojojojoj….jag kände att nu kommer frågorna snart så raskt upp med ett litet…. ”vi ses senare, vi kommer ner igen”. Halvvägs upp i trappan säger Emma, ”Loo, vi kan väl äta jordgubbarna uppe?” …..lite förvånat säger jag…. ”ja, visst kan vi det….men varför? …då kommer det snåla draget fram som hon ärvt av sin morfar…(förlåt pappa, men du vet vad jag menar)… ”jo, dom är 5 tanter och jag vill inte bjuda!” Ha ha ha !! Klart vi åt jordgubbarna uppe för vem vill bjuda???? Ha Ha Ha….så kommer frågorna….. ” varför hade hon fisknät i håret?”…. ”såg du frissan spillt nåt blått i den enas hår, på pannan med?…” vilka hårda fula lockar dom hade?” ….med det sista menades vad min pappa kallar E:8-frisyren, nåt min farmor ofta kom med….raka vägar genom håret upplagt på spolar!! Emma som har en kraftig blond och lockig man kan inte fatta att man vill ha lockar, ”finast är du och mormor för ni har så spikrakt hår!! Jag bara älskar att kamma er!
Jag hade tinat en rest av rulltårta med jordgubbssylt och av den gör vi stora, höga bakelser med jordgubbar, grädde och lite florsocker över, dekorerar med en kvist kruspersilja (i brist på annat).. för syns skull…. ”man äter med ögat med, säger morfar”! Vi frossar och njuter, tar sen en flaska saft till Emma och en kopp till mig och går ner till tanterna en stund för mer fika och gårdsskvaller!! När Emma gungat och klättrat lite i klätterställningen så vill hon upp, det är för varmt på gården säger hon. Men jag vet ju vad som lockar! Emma vill in till Second Life! Emma är en riktig krämare säger Emma’s pappa….förra helgen tog hon upp beställningarLiljekonvaljsbuketter till Mors dag… 4 st grannar har beställt av henne + farfar och faster till barnens farmors grav och jag till min mamma. Hon tar 25 kr buketten….så hon kommer att bli smått förmögen….eller nej….hon har en skuld till sin mamma på 140:- som avser 2 paket glassbåtar från glassbilen…… att ha på landet. 10 båtar i varje paket! Totalt får Emma äta 3 glassar om dagen, nån ordning tycker mamman att det ska vara som verkligen är generös med glass…..så Emma tullar max 4 av sina egna per vecka. Och nu kommer det…..det som detta lilla födogeni räknat ut!! ” Loo, du får 1 (en) glassbåt av mig varje lördag tills dom är slut”……hjälp, såg ni den eleganta Brasklappen!!!.……. ” du får 1 för en guldpeng, av Oskar tar jag 2 så du spar en… det blir en massa Linden det….säkert 1000!!…så köper du en bit land som vi kan bada på??” ”Det är väl snällt av mig?” Hjälp Loungen, var är du….jag behöver konsultera dig, det är du som kan det med affärer!!! ”Får jag tänka på saken och fråga Långeman?” säger jag för att köpa tid. ”Nepp!! Du får 2 minuter på dig, inte mer, det är en bra affär!”..svarar Emma raskt och går på toa. Lättare i magen och med rena händer återkommer hon och tidsfristen är över. ”Mialinn kommer att säga att jag är galen” …säger jag lamt……. ” Ja, men det är du ju med” svarar Emma… ”annars vore du ju inte min favoritMoster”! Åååååååå, så mycket logisk klokskap i den blonda kalufsen….jag tror det sitter i lockarna? Ja, så blev vi med BADLAND! Emma jublade och fick fixa kontraktet och betala och jag kände jag gjort vårens bästa affär!! Eller??
3 responses

  1. Oskar, som är i värsta kiss-bajs-åldern funderade i helgen på en maträtt med sparris, rödbetor och trattkantareller, torkade…..bara för att kolla doft och färg. Kanske han kan få ett grönsaksfat till helgen med trattkantarellsås?

Kommentarer inaktiverade.