Hönan Klas’ fruktbara hosta..eller på begäran av Loungen..

Regnet vräkte ner natten till fredag så det var rått inne i mitt lilla sovhus på landet, men laddad med en varmvattensflaska i en strumpa, fleecepyjamas, raggsockor och gott varmt duntäcke så somnade jag snabbt till det monotona ljudet. Vaknade efter allt för få timmar av en röst som sa: ”Loan, Loan,…öppna åt mig ……jag har händerna fulla av ägg!” Och utanför fanns en blöt flicka i nattlinne och träskor som stolt bar fram ett ägg med båda händerna. ”Titta vad dom har värpt!” sa hon stolt medan jag befriade henne från ägg, nattlinne och träskor, svepte in håret i en handduk, frotterade henne torr och drog på henne en varm Loo-Olle…stoppade ner henne i sängen och följde efter in i sängvärmen. ” Emma, klockan är bara strax efter fem! Du ska sova!” …fick jag fram trött, bannande och uppgivet. ”Men Loo jag var så nyfiken…jag bara var tvungen säger hon …kliver ur sängen, flyttar ägget lite så hon bättre kan beundra det..tassar ner i sängen igen och säger lite sömnigt… ”jag vill ha det som fågeln i redet” ….vänder mig ryggen, tar tummen och somnar om. ”Fågeln i redet” ….jaaaaa…(bird in the nest) är nåt pappa gör till vissa helgfrukostar…helt enkelt en vanlig brödskiva med smör på som han holkar ur och fyller hålet med ett knäckt ägg…steker på båda sidor, lägger på en skiva ost och toppar med knaperstekt bacon. Kanske man kunde servera premiärägget så och låta alla 8 få en smakbit av det?
Uppståndelsen var stor några timmar senare när vi kliver in i det go’a och varma köket och Emma visar stolt vad hon hittat i hönshuset. Det kommer en massa frågor….var det Linnea?..eller kunde det vara Klas som värpt. ”Var dom arga när du tog det?” undrar Oskar lite avundsjukt. ”Var det fortfarande varmt?” undrar nån….. ”var i hönshuset?” ….. ”ska vi hårdkoka det?”…..nån tycker vi ska spara det, Emma’s pappa fotograferar det till familjealbumet….uppståndelsen är stor. Mamma kommer in lite blöt med nyklippt gräslök som hon säger ska vara till ägget…viskar lite med Oskar som tar på regnjacka och säger… ”jag går och kollar om det finns fler.” Oskar kommer skuttandes tillbaka med ägg nr 2…det lyser om honom… ”titta, titta, titta… ett till och det kommer från Klas!!!!!” säger han strålande och nöjd….Oskars pappa undrar ”men hur vet du det Oskar?” Oskar säger, utan att tveka eller blinka ”Jag såg ju när han hostade upp det!!!”…..Ser min mamma i smyg blinka till min pappa……tänker….herre gud vilken fin mormor du är, mamma….. och ojojoj vilken spännande sommar som väntar oss med Klas som hostar upp ägg!! Det blev ”Bird in the nest” och godare ägg har aldrig serverats förr i det köket, det är säkert!
2 responses

  1. Åhh Loo! Jag bara älskar att läsa din blogg och nu om hönor också! Dagens höjdpunkt att sitt här med mitt kaffe med katten i knät och läsa om ditt.

Kommentarer inaktiverade.