Höns!! Ja, ni hörde rätt!

I samband med Valborgsmässohelgen så flyttar mina föräldrar ut till sommarboendet på landet.Båda påstår att tiden mellan 1:a maj och midsommar är den tid dom sätter mest värde på där ute och att pendla in till stan och jobb tar högst en kvart i varje riktning. Så har det varit sedan yngsta barnet– (det är jag det)– flyttade hemifrån för drygt 10 år sedan. Ensamt skulle man tycka….men…2 grannfamiljer till har smittats av detta, så dom är ett glatt gäng …och dom triggar varandra. Ja, herregud då…..det senaste är att dom vill ha höns! Höns…. som i att plocka egna ägg till att koka hönsbuljong som i äggtoddy och gul sockerkaka, som i hackordning och hönsskit….men ok…det kan nog bli intressant??
Höns som senare i höst får flytta upp till Emma’s farfar….men som nu får sommarboende i en fd vedbod i nära anslutning till utdasset…..blir säkert…hm….pittoreskt? Om inte annat så blir det antagligen både lärorikt och smakrikt….på olika sätt.
En höna skulle dom få för strax under 100-lappen….och dom vill ha 7 – 10 st…och en tupp?? Finns det tuppar som inte låter??…..för jag bor närmaste granne med det blivande hönshuset!Vad blir då vinsten???….om nu en förpackning djupfrysta höns (4 – 5 st) kostar under hundralappen på närmaste CityGross ( Bromma) och en höna värper i snitt 25 ägg/månad? JO!!! Säger min pappa….”vinsten är upplevelsen i att sköta om dom, ta ansvar för dom, mysa med dom, göra rundan och plocka egna frukostägg (som ingen sen vill skala?), skojet i att se deras sätt att leva tillsammans och inte minnst den ultimata spis, ugn,rök och grillupplevelsen.” *Suck*…tänker jag, så mycket sprätt och kackel för en seg höna! Dessutom ifrågasätter jag hur den sista måltiden av dom kommer att bli????….kommer vi verkligen kunna äta vår vän….hönan Agda???……minns för 5 år sen när vi hade ett får med lamm………..mmm….säger INTE mer jag 😀

