Snälla Loo, berätta en saga…

bad Emma med sin *snäll-röst*……familjen bröt upp från landstället i förrgår och flyttade in till stan, det blev för kallt med upprepade elavbrott och för trist för barnen att inte kunna leka ute i den omfattning dom ville, syrran hann inte få fram torra kläder åt dom. Och hemma så fanns ju i alla fall värme och torktumlare, torkskåp och lekkamrater…..men Emma ville till mig när hennes mamma och Oskar skulle ha en tandläkare- och gå-på-stan-dag. Så igår fm avlämnades en liten snällt sovande Pytte Barolin och en uppspelt prinsessa i rosa prinsessklänning med tiara, randiga strumpbyxor med tomtar på och som genast krävde att bli skodd…..dvs…hemska högklackade svandunstofflor (maskeradgrej) skulle fram och sättas på. Jaaa…hon blev så fin så….och tack och lov sparkas skostyltorna av så fort hon hamnar i en stol eller soffa. För Emma kan inte sitta, Emma draperar sig i möbler. Vi tog laptopen med in i stora rummet och placerade oss i soffan med diverse plädar, (det är kallt i en stadsvåning med) och loggade in på SL. Emma hade nämligen sett något som satte hennes fantasi igång sist hon var med i SL. En stor fisk med pussmun och GULDKRONA!! Så vi for till Drowsy…. http://slurl.com/secondlife/Drowsy/125/148/26

Och fisken hoppade högt ovanför vattenytan….såklart det satte fantasin i gungning…..jo, fisken var en förtrollad prinsessa som letade efter vägen hem…..och på väg dit så fick hon ju be om hjälp av de andra djuren vi träffade…..snart så fattade vi att det som skulle kunna bryta förtrollningen var bara om hon mötte 2 brunbjörnar och då skulle den ena av dom äta glass och den andra skulle räkna tiden baklänges. Hm…ja, jag hade varit där tidigare….så jag kunde ju styra lite…..men först så tog vi en sväng till lekparken för att sen leta tiden, glassen eller andra saker som kunde bryta förtrollningen. Ganska så snabbt så hittade vi dom gratis glassarna….och här blev det ju en naturlig paus…..för se glass fanns ju i min frys…så stärkta av glass med varm kolasås och valnötskross så fortsätter vi och hittar dom mest förtrollande små blommorna i kruka….hemtrevnad den ena…???? den andra, vi döpte den till vårskott och plockade på oss av alla krukfärger….ja, gratis det med 🙂….strosade tillbaka huvudgatan och där var jag rätt snabb att klick en röd boll………och klåfingrighet straffas….jag hamnade innanför galler….Emma tyckte det var rätt kusligt…men som den utbrytarkung jag blivit i SL så fixade jag det galant och Emma andades ut, lättad. ”Tänk om du blivit kvar där Loo” sa hon med inlevelse ”vad skulle jag gjort då?” Så snabbt visade jag henne enklaste vägen hem….till Scandinavia eller till RL :)…nöjd med det ville hon fortsätta och då hittade vi 2 nallar…….men fel nallar???….så jakten gick vidare…..ner mot ett större hus, en butik….och där trivdes Emma….här fanns det roliga saker…..tänk bara blomkrukor som dessa?? Eller alla småsaker…..och sängarna som var så tokiga….många goda skratt och roliga kommentarer…..och vad barns ögon ser…..ofta låg hon steget före med sitt…. ”klicka där” eller ”klicka här”….allt ska kollas. Och gratissaker, det ser hon överallt!! *S* Bakvägen kom vi fram till prinsessan Emma‘s slott, fortfarande på jakt efter rätta nallar…..då vaknar Pytte och som han alltid gör hos mig så spänner han ögonen i mig intensivt, inte bara ögonen…..hela ansiktet blir spänt…stirrar på mig i säkert 30 sekunder, blir högröd i ansiktet…..sen ler han gulligt och blir normal. ”Nu sket han Loo” säger Emma lugnt….och jag känner det….hahahaha…det hör till rutinerna tydligen att göra det här. Med tillstängd näsa flyttar jag över Pytte till badrummet….avlägsnar blöja med resultat, tvättar av och sätter på nytt…skyndar ut och andas igen. Så får vi då logga ut….innan fisken blir till en prinsessa, för Pytte vill underhållas. Så sagostunden övergår i en sång- och lekstund med en massa gester och kill och en Pytte som kiknar av skratt….ja…faktiskt så gillar Emma det med! mmmmmmmm…..ja?….jo…..men säg det inte till nån!!!….jag med!

