Snö…överallt

Så fick vi då snö i landet som är det riktiga landet också.Och den ligger vit och fin och visst ljusar den upp landskapet! Och som vanligt så blir folk överraskade över att den kommer….i mitten av julmånaden….i vårt klimat. Som före detta grannen, nyblivna villaägaren sen augusti, som jag träffade vid stormarknaden i tisdags eftermiddag….han hejade glatt utanför entredörrarna med fullastad matvagn, ivrigt rotande efter en cigarett och glatt nyhetsförmedlande om livet i den nya villan. Plötslig så ser jag hur han drabbas av en stor inre händelse…ett inre AHA…sen skrattar han till mot mig och säger… ” Snälla Loo, vaktar du min vagn medan jag kilar in och köper det jag åkte hit för att köpa men glömde ändå?” Klart Loo gör det..och han skyndar in och är strax tillbaka med SNÖSKOVELN! Detta vinternödvändiga livsfarliga hjälpmedel som borde ingå i alla husköp! Han berättar skrattande om att SKOVELN stått på ”att-handla-listan” sen slutet av september…men fått backa pga glömska eller för att andra viktigare ting inhandlats….så nu…idag…åker han enbart för att inhandla den….men ger sött ett besked via sms till sambon om varför han blir lite försenad….varvid hon raskt bombar hans mobil med….köp mjölk….köp falukorv…köp…köp….köp…..och skoveln glöms bort! Ja, så kan det gå!!

Själv kom jag inte ut igår morse…snälla snösvängen, som förutom att väcka mig kl 03.42, hade även placerat sitt inskyfflade material precis vid min bils fina känsliga bak…liten söt snöskovel sover där….i bakrummet….. och som nyss käppfri Loo så fanns inte modet att pulsa i snöhelvetet för att skotta över till nästa granne det snösvängen borde lagt mot gräsmattan. Huttrande står jag på parkeringsplatsen och ringer runt familjen för att få skjuts…..ja, jag älskar vinter och snö!! NOT!!!

I det andra livet så är vi nu roade av alla våra isbörnar och hundars liv på isen…dom är så ivrigt goa och snart får vi väl öppna cirkus….menageriet utökas med andra 4-fota djur…jag vet Loungen zoomade in och fångade katt igår och jag en dansande mus och en motionerande gris….en hysteriskt motionerande gris…hans målsättning är helt klar…han vill inte bli skinka på nåns bord till jul! Och julen den närmar sig…julmusiken spelar..det smygs med julklappar…det pyntas…och på fler och fler platser ser man att julens budskap också lyfts fram. Julkrubborna kommer upp. Som här….eller där…..och här där det på söndag ska läsas ur julevangeliet för att inleda julveckan. Vi var där igår för att se lite…endel ur gruppen *julehemmeligheten*….jo, det smygs på bakgator där med och det ska överraskas…men mer om det, tid och plats ska ni få längre fram. Nu ska jag passa på att göra lite julänglar i snön, passar bra till fm-fikat i rl!
