En liten lucia

…nu ska jag berätta om en liten lucia…Emma, eller lilla älsklingen som hon vill kallas. Emma är 4½ snart….ojjj så noga med ålder vid den åldern…och Emma går i Kyrkans barntimmar varje vecka, en bra aktivitet för hemmabarn med småsyskon och *vårdare*, om det nu är pappa eller mamma. Självklart finns Oskar där med….och Pytte Barolin. I slutet av november fick man en ny ledare, en vikarie för den barnlediga ordinarie. Och Lucia skulle planeras….vilka som skulle vara tärnor, lucia, tomtar, stalledrängar, pepparkakor och sotare…Enkelt kan man tycka…men se nu blev det bråk och gråt och avundsjuka. JAAAA! Alla flickor vill ju vara lucia. Emma med…och dom flesta flickorna, om inte alla, hade alla tillbehören….kronan, linnet, och bandet….det som Emma’s pappa kallar ”helfeta-ost-bandet”…..men se nya fröken sa……. ”Bara en lucia och med rött band, sen tärnor med glitter i hår och runt midjan, och sen alla andra…..!!” Den nya fröken hörde till den kompromisslösa skolan, den som inte är undervisad i pedagogik och så vidare värst kristen var hon då inte….Hon gjorde faktiskt *alla hans minsta små* illa med sin inställning …..och hennes motivering till en upprörd pappa var.. ” dom måste lära sig från början”! Alla löften hemma till Emma om att ..lussa för farfar….lussa för mormor och morfar….lussa för Loo hade 0 effekt…Emma var ledsen och besviken, Emma ville sluta i Kyrkans barntimmar. Emma sa att hon sket i kyrka, Lucia och i tomten med, Emma ville ha svininfluesa och ligga i sängen och bli ompysslad, tyckt synd om, krusas och sånt…
Då fick jag en idé….jag bor i ett hyreshus med 12 lägenheter….och alla hushåll utom 2 bebos av äldre människor…….så jag gick runt och frågade….. ”vill ni bli lussade söndagen den 13/12 mellan kl 12.00 och 14.00 av ett sött Luciatåg med småttingar? Jag ordnar allt, kaffe, lussekatter och pepparkakor.” 9 hushåll strålade upp och tackade ja, från 5 kom kaffe, från 2 frysta lussekatter från 1 kom 3 flaskor glögg! Prata om gensvar!! Och Emma frisknade till och började kvittra, pratade med kompisarna på gatan och strax hade vi ett Luciatåg med idel ädel kronor och röda band och Oskar med kompis ”offrade sig” som Stalledrängar och självaste pappan engagerade sig som tomten som skulle bära den tunga korgen med termosar och bröd!
Tiden fram tills igår gick sakta för Emma…hon fick nytt linne i fredags och mormor kom med ett nytt rött band också….och Emmas mamma lindade luciakronan med finaste lingonris plockat på landet. I går morse—07.15….väcks Emma’s föräldrar av telefon…….nån sa….. ”jo, saknar ni en liten skitig Lucia som är ute och provgår?” …det var grannar två kvarter bort som såg Emma träna mitt i gatan i gryningen….i ett nytt lucialinne som engång varit vitt….men som nu dragit upp blötvatten från gatan upp till midjan. Hahahaha…Emma då! Lilla älsklingen! Det blev snabbhämtning och tvättmaskinen sattes på och Emma åt nervöst frukost…hade hon förstört det fina linnet? Mamman tröstade, torktumlade och strök klänning och band…mormor lockade Emma’s hår lite….och kvart i 12 så kom dom till mig….5 flickor och 2 pojkar och en pappa-tomte….och på minuten tolv så började vi på nedre plan….ljusa klara barnröster, stolt tåg, och tårögda hyresgäster… ”så söta Lucior, sa alla….. vilka stiliga stalledrängar…..åååå, men se en så tjock och go tomte
och på 8 ställen säger Emma”men…min mamma är arg på mig för jag provgick linnet i vattenpussar i morse”! Och på lika många ställen får man variationer på ett svar ”klart man måste provgå, man kan ju tvätta och ingen kan vara arg på en så söt Lucia”
Och överallt får dom påsar eller presenter och jag fick en stor fruktkorg och presentkort på julblommor! Så vikariefröken i kyrkans barntimmar ….om du händelsevis skulle läsa detta… ”släng din pedagogik i väggen…ja, följ gärna efter du med!”
2 responses

  1. Underbart , sitter leende med tårar i ögonen.. Loo Du skriver så bra och jag e så glad att älsklingen e glad igen :-))) Du är en underbar människa, såna växer inte p¨å trän…Bamsekram till dig o Lilllucian :-)Anna du vet hon i cafeet 😉

  2. Hon i cafeet….kram på dig med och tack :)) å pepparkaka förståss….dom smakar lite tvål för det var lika roligt att baka som att använda den nya tvåldispensern på toan hos mig när vi bakade:)

Kommentarer inaktiverade.