Jag har en hemlig last

….Dumlekola!! Men bara den ”rätta” kolan duger, den i rött papper!! Att dom sen ska delas i 2 högar efter inköp, det vet ju alla! En hög som äts som dom är, och ganska snabbt. En hög till frysen. Men nu ljög jag ju igen!! Jag har oftast en hög till….den till Dumlekakor…fast den högen är en färdig hög…en hög i påse!
I allafall så ringde lilla Älsklingen i lördags och sa allvarligt:… ”Loo, du har väl godis?” Som den ärliga moster jag är så svarade jag: ”Nej, Emma, varför ska jag ha det?” ” Loo..!!!…bus eller godis vet du väl?” ”jag tänker välja bus i år, Emma!” Det var tyst länge, jag hörde bara att hon svalde och suckade…sen teaterviskade hon till Oskar… ” Loo har inget godis” …jag hörde den besvikna tonen. Oskar svarade nåt jag inte hörde, men jag hörde min systers röst som sa… ” Fy, Oskar…så säger man INTE” Jag räddade situationen genom att säga.. ” Men Emma, nu har du gjort mig godissugen så jag ska nog åka och handla!” Jag riktigt såg hur hon lyste upp, sen sa hon glatt…. ”spara lite till Oskar och mig för vi har inget bus, vi får inte busa, men godis får vi äta för det är LÖRDAG!” Jag lovade, heligt och åkte iväg enbart för att handla Dumlekolor…..för 37 och 90!! Jag gjorde inga högar….dom skulle ju gå åt under dagen, eller ja….eftermiddagen, kvällen!
3 timmar senare märker jag något högst besynnerligt. Påsen är tom!! Undersöker den noga…..jaaaa…den har ett stort hål…..men bara ett…det man stoppar kolan i……Loo då, gottegris…..bara att inse att jag måste åka tidigare till kyrkogården för att handla godis! För barn är det tråkigt att lyssna på psalmer och skönsång, skrämmande att känna stämningen kanske så Emma och Oskar och jag går små promenader, prasslandes med påsen. Gång på gång kommer en barnhand i min med frågan…. ”Ska vi gå liten promenad Loo?” och vi vandrar och under vandringen smyger Oskar in sina VARULVSTÄNDER, smart kille, samlar Dumle på hög för att senare retas med Emma! Nästa dags förmiddag ringer Emma…. ”Loo, har du några godisar kvar?….!” ” Jaadå” svarar jag…… ”hur många , räkna dom!!” säger Emma……och jag räknar….. ”17 stycken Emma!” ….hon funderar ett tag….sen kommer det generösa erbjudandet… ” Om du vill kan du hämta mig så hjälper jag dig att äta upp dom” Då skrattade jag gott!! ” Jooooo….ser du man ska inte spara godis, det kan bli för gammalt!!!”
2 responses

  1. Jesper…du har så rätt…en av dom första frågorna jag ställer!! Uff uff uff…Lakrits-Dumle….måste ta fram den sista *röda* ur frysen…stenhård och sen hur chokladen bara faller av och smeker tungan….och senare…pressa kolan mot gomtaket, sluta ögonen och få en salig njutning…nästan lika gott som sex! Huwa…jag dreglar…

Kommentarer inaktiverade.