KLUVEN…..

Ja, jag är kluven till Halloween, nja …. missförstå mig rätt nu …. Halloween kan vara ok, bara det inte krockar, som nu.
I månadsskiftet oktober och november radar högtiderna upp sig och blandar ihop sig till förvirring i min hjärna….Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag,….. Halloween firas ALLTID den 31/10…. medan Alla helgons dag är en rörlig helgdag som infaller på lördagen under tiden mellan 31 oktober och 6 november. Olyckligtvis sammanfaller det i år…och det gör det svårt för mig att riktigt tro att jag ska kunna få nån firarglädje…vi får väl se?? Men först ska jag den eftermiddagen, tillsammans med min familj, till kyrkogården som vi redan har pyntat på vårt vis…men då ska vi tända ljus och känna gemenskapen inte bara med varandra utan med alla som samlas där för att tillsammans minnas. Nej,…. jag vet, man sörjer INTE enbart denna dag, nej, nej, och åter nej……men man kan ta sig den tiden att uppleva det vackra på en kyrkogård i höstskrud bland folk och ljus, jag tycker det är en fin tradition att bära vidare och dessutom, i en mindre stad, ett tillfälle att träffa hemrest folk. Sen ger det tid till eftertanke och frågor och bra samtal just kring liv och död…..för det är inte bara andras död det handlar om denna helg…det handlar om din egen med.
Halloween då….ja…ok…ett roligt tillfälle speciellt för dom små att få klä ut sig, leka med sin skräck, få svar på sina frågor och dessutom tigga godis! Men *bus eller godis?* pfffft….undrar om nåt barn har bus att leverera ifall man väljer det? Men annars tycker jag det enbart är ett kommersiellt jippo, läste nyss att det beräknas omsätta över 1 miljard kronor i Sverige i år….och allt detta för att ägaren till Buttericks lät hustrun köpa in lite av sin kultur från USA och att Hard Rock café hängde på trenden.
Fast visst ska det bli spännande att se vad PG med medhjälpare har fått till

….javisst ska jag dit, kanske lite låg i sinnet…men med solidaritet i hjärtat! Så om inte annat så ses vi där??

Ett svar

  1. Loo,,,, jag håller med dej. Men min uppfattning har påverkats i positiv Halloween riktning (! kan man säga så?) Chan ÄLSKAR Halloween över alla andra "högtider" och hennes entusiasm smittar. Hon smyckar sig hem (RL) inne och ute med samma barnsliga glädje som jag/vi gör om julen. Lite wild and crazy. Jag älskar henne och blir därmed en halloweenist jag med, fast sparsmakad *S* /Don

  2. Ja Loo, jag håller också med dig. Jag har många nära och kära som inte längre finns i livet, och jag kommer att hedra dem på olika sätt i helgen. Ett och annat ljus kommer jag även att tända för dem i SL. Men för första gången har jag även hakat på Halloween, i SL…Skaffat pumpor mm, men jag låter det stanna i SL. Irl är det Allhelgonahelgen som gäller. Var rädda om er alla där ute!

  3. Don!! Javisst….och i USA är ju detta nåt mer förankrat…jag vänder mig inte mot pyntandet, det gör vi ju till påsk och jul med , som du säger, mer mot festandet när det infaller nu, som i år.rultan…tack för din kommentar…jo, jag har med pumpor i sl…och visst lyser det upp…men tanken har inte slåt mig att tända ljus för dom jag tänker på även inne i SL, så otroligt korkat av mig…tack för tipset! Och var rädd om dig med, rultan!

Kommentarer är stängda.