Om grisens hämnd och viltstaket

I går, fredag, så pratade jag med min mamma i tel—-tidigt om morgonen och nån timme senare cyklade hon till skolan….en helt vanlig dag, trodde jag och alla andra….men se det var fel….det var grisens dag…den dag den straffade en baconmissbrukare. Bacon, se det gillar mamma….vi har alltid bacon i någon form till helgfrukostarna…och ingen kan steka det som hon. Jaaa…bacon i alla former har hon serverat….baconlindad köttfärs i ugn är en av mina favoriter, om mamma gjort den…men det här…det är en bacontårta *S*……..!!

20 minuter in på morgonens första lektion slog svinet till, med kraft….troligen med knorren, enligt Oskar, Emma gissar med trynet!….och jag kallar det:” hämnden på en baconmissbrukare!”…och mamma blev hämtad…pappa beskrev henne som mycket rosig med en blank blick och hackandes tänder och totalslut…under den 5 minuter långa resan hem somnade hon…sen sov hon hela dagen….och jag hoppas i natt med. Svininfluensa tror vi!…jo…jag vet…det är inget att skämta om, flunsan. den kan vara dödlig, så se upp med era kelgrisar i helgen!

Så mamma kunde inte vara barnvakt senare i går när syrran och svågern skulle handla, men Loo kunde…..för inte släpar man med sig 3 barn i dessa svintider till stora Ica ute på Hälla….Vi pratade en del om flunsan, men Oskar sa kaxigt,” jag får ingen!!” ” Varför inte det?” undrade jag…”Neeeeee, pappa sa att jag nog har ett bra kommunförsvar! ” Att jag inte tänkt på det, kommunförsvar ska man ju ha!! KOLLA UPP ERT KOMMUNFÖRSVAR!!!

Det kommer en massa roligheter ur barnmunnarna och jag vet att min syster skriver ner allt, oj….vilken kul läsning med tiden!!. Som den historien härom dagen då jag pratade med Emma på morgonen och den lilla älsklingen strålande sa : ” Åh Loo, vilken kul dröm vi hade i natt!”…jag var som ett stort frågetecken och sa: ” hade vi Emma?”….då replikerar Älsklingen något irriterat….”det minns du väl, DU var ju med i den”…eller den när Oskar pillemarisk berättar vid matbordet på frågan från Emma om hur gör man barn: ”Ha, ha jag vet jag hur man gör det jag.. och du och mamma har gjort det tre gånger” och skrattar menande mot sin pappa……Pappan tycker kanske att det verkar lite väl i underkant, och harklar sig….. Oskar tillägger…”Joho, för vi är tre jag, Emma och Pytte och (visar med fingrarna), ha, ha det blir tre gånger!!!!!!!”…. Då svarar pappan lite småprovocerat att det är inte säkert det blir barn varje gång. ”Va,” säger Oskar och ser förhoppningsfull ut,” kan det bli en vuxen?”

Hahahaha…visst är dom underbara? Och nya ord och begrepp ger dom oss...Klyftariner heter alla små mandariner med släktingar, äckelkorre är ekorre förstås, läppsylt = Lypsyl eller läppglans med smak och i ett fallfärdigt leve utbrister vi innan vi hurrar! Förra lördagen på väg mot bilorienteringen fick jag sakta in och väja lite för en äckelkorre på vägen mot sommarstället….varvid Emma säger allvarligt…..” du, visst borde det vara viltstängsel här”

2 responses

Kommentarer inaktiverade.