Hej igen!

Wenn jemand eine Reise tut, So kann er was verzählen….ojj jaaa så mycket nya intryck, så mycket kul, sån massa shopping och intjänade pengar på det, så trötta såriga fötter och en Loo som, efter 1 timmes sömn på planet hem och sen direkt till jobbet, nu är ganska så färdig och okonsentrerad. Frusen, ruggig, torr i munnen….ja, ni vet ni som varit med.. En upplevelse var det, inte minst att vara med om ett riktigt amerikanskt bröllop, påkostat och romantiskt ….och han sa ja och det gjorde hon med! *S* Men….av alla intryck så är nog söndagen, hela dagen, den jag kommer att se för mig när jag tänker tillbaka.
Tidigt söndags morgon åkte vi, en kollega och jag, taxi från SoHo till Harlem. En upplevelse i sig då taxichauffören var av den sorten som älskade att berätta om NY, en färd på 50 min och gav så enormt mycket av staden. I Harlem blev vi avsläppta vid en baptistkyrka, The Abyssinian Baptist Church, där vi köade och köade och köade… ja…kön var jättelång.. för att få delta i den 2 timmars långa söndagsgudstjänsten, en upplevelse i sång, musik, dans, predikan, färger, glädje och utspel,…jaa, jag måste säga att musiken den kändes i hela kroppen och man rycktes med, påverkades.
Efter det flanerade vi runt som kartan visar ( en nätt promenad på 5 km), shoppade, letade mat i kvartersbutikerna, vi var på jakt efter den bästa Soul Food Harlem kunde erbjuda, vi ville ha klassisk kyckling med ockra och jams…..vi fann den på Sylvia’s som är känd för sin genuina soul food. Alltså mat från södra USA och framförallt New Orleans. Soul food betyder starka kryddor, fläskkotletter, revbensspjäll, grillad kyckling, sötpotatis och maffiga efterrätter.
Maten är relativt billig (Runt $9-$18 för en huvudrätt) och känslan av att äta soul food mitt i Harlem är något jag verkligen kan rekommendera….och det var gott!!
Därefter tog vi tunnelbanan till Battery Park, tog Staten Islandsfärjan tur och retur och såg Manhattan och Frihetsgudinnan från sjösidan. Sedan en tur till Pier 17 och Wall street för att senare om kvällen besöka en en restaurang i Little Italy, Public och där njöt vi en helt utsökt 5-rätters middag !
Jo, ett besök i NY utan att besöka Broadway hade ju varit totalt galet…det blev Rock of ages, rockmusikalen med go 80-talsmusik, bl a Eurpoe, festlig och medryckande och som vanligt knöckfullt!

Men nu är det skönt att vara åter, sortera intryck, packa upp och tvätta och……sova!!
Tack, tack alla ni rara gulliga kommenterare under min bortavaro…..pöss på er från Loan!

9 responses

  1. Ruth: Tack ska du ha och en varm kram!Don: din stolle, jag älskar dig och Chan!Zig:….vad gör man inte för att höst och vinterekipera sig, men ajajaj mina ben och fötter. 😀

  2. Tour: Tack käre vän och grattis till ert nya ställe, väntar med spänning att få se allt det vackra!Bellona: Just då så var det värt det med all adrenalin i kroppen, nu i morse gjorde det jädrans ont!! :-))

Kommentarer inaktiverade.