DET ÄR SLUT

……på sommaren konstaterade vi i fredags kväll, efter en god kvällsvard……å detta härliga ord, visst har det nåt sakralt över sig, eller i vart fall upphöjt, heligt?—–kvällsvard, varmt, ombonat, tryggt, gott, kärleksfullt!

I alla fall….vi hade laddat in sommarbilder och skulle bryta upp för att titta på dom då Oskar, Älsklingens 16 månader äldre bror (VIKTIGT 16=sexton) lägger av en fjärt, pruttar, släpper väder, fiser…som en betydligt större man!! Sånt gör man inte runt MORMORS matbord,…reaktionen uteblev inte…..alla, mätta, belåtna, slöa bröt ut i ett gapskratt!!!!!! Vi skrattade och skrattade tills Oskar började gråta………åååå dumma, dumma vuxna……barn tror ju vi skrattar ÅT dom och inte MED dom….lilla Oskar, så förlägen, arg och ledsen….nästan otrösterlig! Han hamnade snabbt i min svågers famn som vaggade honom tröstande och med min syster bredvid som strök honom lika tröstande hon över dom sommarblekta lockarna…..och efter ett tag så tystnade snyftningarna och vi såg far och son sova gott, nu i soffan. Så sommarbilderna fick vänta, tills nästa dag….ingen visning utan att alla är med!!
Men skit då…..jaaaa…sommaren har handlat en del om det, skit alltså….vi har ju toa inne….jodå….men sen har vi ett utedass med 2 hål och 2 burkar….det är sommardasset, dit man går när man är ute, dit man går från sovhuset där jag bl.a bor…..dit mina pissetofflor har hittat vid behov mitt i natten…. Det dasset fanns redan när pappa som 19 åring friade här och mamma säger det är urgammalt…i allafall tyckte pappa den gången att det var döööööööäckligt….så vad han gjort under åren det är att se till att det är i toppenskick och hålls skinande rent och så luktfritt som möjligt.
Dasset är en tillflyktsort…….dit går Älsklingen när hon behöver *sutta lite på tummen*….hon har en ritual, drar ner byxorna, tar lite toapapper i ena handen och sen tummen i munnen. Och alla vet vi om det, men ingen röjer hennes hemlighet,…… låt henne få behålla den säger min svåger.På dass är det ofta affär,….. jag har handlat en massa gott där jag….lakritsrötter, syrablad, bär, sandkakor…..joo….småkusinerna gillar att leka där, eller bara sitta där och läsa, bläddra i alla serietidningar som finns……..det är ett ställe där man får vara i fred! Och det är mysigt att man kan sitta där 2!!
Jo, dass, släppa väder…..vi har ju skördetid, äter en massa direkt från landen eller mer förädlat….det sätter sina spår i både stora och små magar. Just nu är det dom sista röda vinbären som vi äter på ett lite udda sätt…..vi mosar dom med socker…..en massa socker…fyller på med råa havregryn….blandar till en tjock sörja…..späder med mölk som havregrynen får svälla i till grötliknande konsistens….sen äter vi det som kall gröt med mer mjölk…….morgon, middag, kväll… för det är så rasande gott och det erbjuds så kort säsong!!! Denna trollblandning sätter en extraskjuts på mag-tarm-kanalen. Så när Oskar ville ha toasällskap i lördags morse så fick han det av en nödig Loo…..vi satt länge och pratade….om dumma vuxna som skrattar åt barn och om mammas baby i magen……….jo,…… kunde den höra hans fis???? Oskar och Älsklingen ska få ett syskon inom 1 månad och är väldigt upptagna med just det. Jag frågar Oskar vad han ska bli när han blir stor, han har lite diffusa begrepp om det….inte doktor som pappan, inte fröken som mormorn… men kanske han vill bli en yrväderman? Jag nickar allvarligt, ”det är säkert bra, Oskar,….vad skulle du få göra då?” ” Då skulle jag få bestämma vädret överallt och bara ha sommar, Loo” ……vilket underbart jobb, tänker jag…..yrväderman….kommer från sidan vi kollar väder på http://www.yr.no/!!
Just i det ögonblicket ökar peristaltiken i Loos colon descendens….ett åskbrakande hörs och ljudet av sprutlackerad burk……… ”du,…. den satte du bra Loo” säger Oskar utan att ens höja på ögonbrynen eller dra på munnen….så talar en som ska *SLÄPPA VÄDER* i framtiden, jag tror på dig Oskar med dom gyllene lockarna….men ta inte efter denna kollega *S*, det gäller hitta sin egen stil!
One response

  1. Halloj Loo!Inte ska jag lämna SL!!! Jag var in i förrgår med min seeeega lina (Har bott i stugan sedan Maj) och försökte betala hyran, när jag fått fram nästan hela beloppet från >PayPal uppstod problem med mitt PayPal konto, slut pengar kan man tro, men så var inte fallet, iaf. inte den här gng :-)Det går inte att spela med det trådlösa nätverket, det gör att allting segar, och så vet jag ju att SL inte är, segt alltså.Annars har vi haft fullt upp i sommar, just nu är vi mitt uppe i en budgivning på vårat drömhus, nervigt värre.Hur har din sommar varit?Kram/Maria

Kommentarer inaktiverade.