Samtal på hög nivå?


Som ni ju alla vet så är jag en snäll person som gärna ger ett handtag där så behövs——(kollar att glorian sitter kvar)….jo, så är det ju…..och eftersom jag ännu inte kan ÄLGA fritt på mitt ben så kan jag inte följa med på allt som händer runt mig i RL…..det gör mig till den perfekta barnvakten. Så svamparna längre in i skogen får andra plocka, och kräftfiske kan jag bara bedriva från bryggan. Men det går bra, Loo klagar inte över det, konstaterar enbart fakta. Att jag sen är lika barnslig som mina syskonbarn….det är en annan femma….vi har kul ihop!!

I alla fall……för att visa sin uppskattning så bjöd svägerska och syster på långlunch på stan idag. God mat är vägen till Loo’s hjärta, en av vägarna. Bror och svåger ville hänga på, men vi sa snabb……noppe, tjejlunch med tjejsnack!!! Inga ohängda killar utan fasoner med.….nepp….men vi KAN uppföra oss, svarade dom, vi kan höja konversationen från tjejsnack upp på en rent akademisk nivå! Nepp, nej, icke…..blev svaret.

Vi blev inte alls förvånade när en kvart in i filé Mignon:en tre bekanta killar slår sig ner vid bordet vid sidan om oss. Bror, svåger, svåger’s kompis, tillika vän i huset. Vi låtsades inte se dom. Vi sänkte bara rösterna en aning, för att höra deras *upphöjda konversation*.

”Nå, blir det fittan i helgen?” frågar min svåger min bror….som nickar jakande och tillägger……”om det är moget?”

Vi stannar upp mitt i tuggan, ser bara storögt på varandra…..ja,.. syrran sa att hela restaurangen tystnade, man kunde höra när saltet föll över grannens pommes frites. Allt gick i slow motion…..TP tänkte jag…var fan är TP …..fram med ett LM snabbt och bort…..snälla SL kom och rädda mig.
”Moget bör det vara, har ni barnvakt?” blir motfrågan…..”Nja, Loo, säkert, hon är helt oomkullrunkelig där”
Jag dör en smula……mina medätare ser varma och förlägna ut…..vad kan komma härnäst? Vi bävar ordlöst med ögonen fastfrusna i varandras….
”Du då Erik?”…min svåger vänder sig mot sin vän, ååååå tänker jag….han är en klippa…han fixar det här…Erik den snälla rara goa Erik….
”Nej jag ska hälsa på farfar på servicehuset”
säger Erik, ”stackarn han bara sitter och runkar där i sin ensamhet”
Fortfarande tyst som i graven i lokalen, enda ljudet som hörs är nåns spottkörtlar som tydligen fungerar bra av porlandet att döma…eller var det akvariet?
”Men TJENARE LOO och NN och NN sitter ni här alldeles tysta?” säger han sen med hög röst…..den ekar genom lokalen och ljudet av orden far fram och tillbaka och tillbaka och tillbaka.
”Stör det er med vår konversation? Det kan bli lite underligt ibland när gammeldags ord används i modern kontex, men vi har bara ett samtal på hög akademisk nivå! Vill ni delta?”
Min snälla syster samlar sig och säger frostigt…..ja….orden frös i luften och kunde läsas av alla…”Det enda vi vill är att ni drar, och det NU!”
Fitta=våtmark…här avser det en hjortronmyr.
Oomkullrunkelig=….oomkullrunkelig adj. ~t · som inte kan bestridas eller motbevisas om påstående o. d. [ofta skämts.] [ Ex] med oomkullrunkelig logik  äv. försvagat som inte låter sig påverkas [ Ex] en oomkullrunkelig bundsförvant; med oomkullrunkeligt allvar
runk=/a verb -ade -at1 långsamt skaka fram och tillbaka [ Ex] runka på huvudet2 onanera om man [starkt vard.] —–här avser farfar som sitter hela dagarna och vaggar fram och tillbaka.
Nu kan det vara frestande att tillägga….att jag knappast tror min svåger eller bror får uppleva några våtmarker i helgen…..men se det vet jag ju inget om!

2 responses

  1. Jag trodde än in i det sista att dom bara hade ett "vanligt killsnack" Loo. Du är som Slas, kan göra en vardagshändelse till något stort, fängslande och som nu mycket roligt./Don

Kommentarer inaktiverade.