Till andra sidan sundet

flög jag idag, jaaa…..jo, jag vet….man tar oftast färjan, men jag flög och navigerade till den här fyren!!! Jag hamnade i Wonderful Denmark, http://slurl.com/secondlife/Wonderful%20Denmark/124/132/22 inte för första gången och absolut inte för sista, för här finns det en massa att se, lära, njuta och uppleva och fyndiga gratissaker eller vackra….att ta med hem.Välbyggt, snyggt, nordiskt och vänligt, precis som man förväntar sig av det leende Danmark!!
Ojjjj, jag tänkte tbx på väg in mot stan….en gång var det jag som satt i en bil som denna, i en färjkö mot Danmark…svart var den, kallad Pelle och så kul att köra!!…….Den lilla stan ligger förmiddagstyst, brevlådorna är nytömda, Doctor Asp är på mäklaruppdrag, en och en annan avatar skymtas och jag får en liten pratstund med Koks Smit som sitter på torget med sitt kaffe, vänlig och tillmötesgående. Vänlig….jaaaa…Danmark är ett vänligt land, generöst och välmående. Se bara cykelutlåningen här! Så trevligt,…. tar en sväng ner mot hamnen för att se om det finns färska räkor….Fiskebåtarna ligger inne och fiskeauktionen är över….en bra fångst ser det ut som, men inga räkor till Loo?? Hittar en moppe med öl…..WOW…blir sååå sugen…..inte kan jag väl??…..ser mig omkring….tomt….frestelsen blir för stor….AHHHHH…..mmmmmmm……AHHHHH….så gott….jaaa…hvergang….alltid lika gott! Åker vidare ner mot stationen, passerar pianomusik och tittar in genom ett fönster…..men se där sitter ju Tante Misse och övar inför avslutningsbalen på dansskolan…..jaaaa….vals ska det bli, underbart lätt anslag den kvinnan har……gnolande förtsätter jag mot stationen……jo men så kan man ju också ta sig hit….med tåg!! Lämnar cykeln och följer spåret….vart kan det leda?
Överraskningarnas Wonderful Denmark….till en vikingaby, http://slurl.com/secondlife/WD2/198/47/24 ojj vilken flotta som ligger inne och här sjuder det av aktivitet…man bygger fler båtar, moran har storbyk och klappar tvätt på gammalt hederligt sätt och bysmeden roar sig med sin hobby, göra smycken och jag tittar nyfiket på! Så vackra, så många…..vill ha, ha ha!! Och javisst…jag får det också på ett annat ställe i vikingabyn, uppe vid den lärorika informationen finns gratis vikingasaker…se bara så fin jag blev!!
Jag fortsätter ut mot landet, köper med mig lite kartofler att ta med till Loovika, vår potatis är sen….nu blir nog Moster glad!! Hittar fram till Historiens hus…tittar runt som vanligt, här är jag ganska ofta och kollar. http://slurl.com/secondlife/WD2/187/180/27 Vill visa er några av mina favoriter som man får här…..dom här bl.a, underbart vackra rosor och hyacinter som du kan plantera som lök med strut…sen ändra till uppväxt men ej blommande och slutligen till i prakt blommande!….jag lovar…det medföljer i alla paketen ett osynligtdoftscript uppfunnet av mannen bakom Wonderful Denmark, Doctor Asp……bara en Doctor kan åstadkomma sånt! Så det så! Man riktigt känner doften!
